02/05/2009

may 2

"Nu ska vi se, kundkorg till höger och åtta toarullar för 10 kr, klämmer man på rullen sjunker den ihop som en sufflé, men man får inte vara knusslig. Ett paket ljus för 28.98, i färgaffärn kostar samma paket 38, bäst att ta två paket när jag ändå är här. Med massor av tända ljus kan jag låtsas att jag har en brasa och bor i fritidshus över weekändan, om jag tittar på parkens träd och anstränger mig, kan ljudet från motorlederna bli havsbrus, det enda som kan störa är om grannen skruvar på kökskranen. Det ljudet är långt från hav."

(Agneta Klingspor - Går det åt helvete är jag ändå född, sid. 71)



"Jag tänker på Andrew Thomas, han dog av för mycket teve. Han blev arbetslös och tittade på teve hela dagarna, kvällarna och nätterna fem års tid, 365 dagar gånger fem blir 1.825 dagar, han rörde sig mellan sängen och soffan, klädde enbart på sig när han skulle hämta a-kassan och köpa videofilmer. Så framlevde han sina dagar. Jag antar att han kände sig totalt meningslös, alla ord på lös kunde säkert beskriva hans liv.

Mamman fann honom död i soffan med en chipspåse i handen och ögonen öppna, de hade torkat igen och hon försökte sluta dem, medan ena teven visade en väderflicka och växlande molnighet i hela landet, i den andra teven stod en soffa med tre personer som talade om pedofiler.

Det hände i Maerdy Glamorgan och kunde inte göras ogjort."

(Agneta Klingspor - Går det åt helvete är jag ändå född, sid. 76)

No comments: