17/01/2015

17 jan

Jag har fått medaljongsjukan! Det är faktiskt en riktig sjukdom! Googla själva, så får ni se. Så här började det hela: jag fick en röd fläck strax under naveln för några veckor sedan. Lite ovalformad, mindre än två centimeter lång. Den där röda fläcken bara var där, liksom; kliade inte eller någonting. Den såg lite torr ut så jag försökte få bort den med mirakelkrämen locobase aka lösningen på typ alla problem ever. Tyvärr fungerade inte locobase på just denna röda filur. Så jag lät den vara. Tyckte bara att den var allmänt konstig som hade dykt upp sådär plötsligt.

Så gick det några veckor och nu i dagarna upptäckte jag att jag hade fått fler röda fläckar. Fast små, små prickar. På magen, bröstet och upp på halsen. Inte överdrivet många prickar, men ändå så pass många att jag började fundera över vad det är för något. Det ser lite ut så som man kan tänka sig att det skulle se ut om en svärm knott festade till det och lämnade några bett på ens kropp. Mina röda fläckar kliar inte eller något, så det är ju i och för sig skönt. Nyfiken som jag är var jag dock tvungen att googla på vad det här kan vara. Det farliga med sjukdomsgooglingar är att det värsta dyker upp först. Skabb, bältros, konstiga eksem och så vidare. Inget av det där stämde dock riktigt in på mina röda små vänner så jag fortsatte att googla tills jag hittade det som jag nu tror är svaret: medaljongsjukan/fjällros/pityriasis rosea. När jag väl hade hittat det orkade jag inte googla längre, så jag har helt enkelt bestämt mig för att det är det jag har. Dessutom är ju namnet roligt. Alltid ett plus.

I kväll är det P3 Guld och först tänkte jag "omggg asså det ba måste jag ju se lixom!" (för evigt en fjortis inombords) men sedan tänkte jag om. Varför ska jag ägna ungefär en och en halv timme åt att titta på en massa tråkiga tacktal och uppträdanden jag egentligen inte bryr mig om? Bättre då att jag läser en bok. Därför ska jag göra just det - läsa - i stället. Just nu läser jag bland annat Jan Gradvalls Nyponbuskar, nyponbuskar. Jag fick den i julklapp och jag älskar den redan innerligt. Popkultur måste ju ändå vara det bästa som finns.

No comments: