09/09/2016

9 sep

Obegripligheter del 23:

Apropå Microsoft i ett nötskal: Jag har nyligen fått en dator med Windows 10 på jobbet, och förundras dagligen över Windows häpnadsväckande osmidighet. Jag har all respekt och förståelse för att gamers och folk som älskar att mixtra med datorer inte vill överge sina PC-burkar, men att andra påstår att Apple är "svårt att förstå" eller "dåligt"... Va? OS X är genomtänkt, användarvänligt och stilrent. Vad mer kan en vanlig person begära?

Nu till den senaste obegripligheten i Windows-världen. Jag skulle ändra några inställningar i datorn på jobbet och så länge jag höll mig i den vanliga Inställningar-menyn såg allt helt okej och någorlunda flashigt - för att vara Windows - ut. Sedan skulle jag in på avancerade inställningar varpå denna gräsliga syn uppdagades:



















Jag förstår verkligen inte! Hur kan Microsoft-folket ha kommit överens om att det är okej att denna Windows 97-look hänger kvar, inte alltför djupt gömd i 2016 års upplaga av ett operativsystem?! FÖRKLARA FÖR MIG! En seriös designer skulle väl hellre skjuta av sig ett finger än att låta detta passera? Jag kan inte sluta undra över vad det är för människor som jobbar för Microsoft. Med tanke på detta åldriga utseende måste det ju vara a) en halvpensionerad kattuppfödare som fortfarande kodar hemsidor som vore det skunk.nu tidigt tvåtusental (exempel 1, exempel 2, exempel 3) eller b) en av de hipsters som envisas med att kalla ett område på Söder för SoFo (snälla, sluta!) och avsiktligt retrokodar hemsidor så att de ska se så där sarkastiskt fula ut.

Kom igen, Microsoft. De måste rycka upp sig snarast. Jag kan inte tänka mig att de vill framstå som lata, vilket ju tyvärr blir följden av en fulruta som den ovan. Säga vad man vill om Apple men de lämnar inget åt slumpen och det om något är väl eftersträvansvärt inom teknikvärlden?

No comments: