17/07/2008

jul 17

Fan vad skolan är värdelös ibland. Man lär sig verkligen inte det man behöver veta för att kunna leva ett någorlunda normalt liv. Till exempel läste jag något slags kombination av fysik och kemi under tre år i högstadiet. Där fick vi löda ihop två jävla sladdar med varandra så att en lampa skulle lysa rött. Men vi lärde oss inte hur man ska göra om en propp har gått; var köper man nya proppar? Vilken styrka ska proppen ha? Är det farligt att skruva ur proppen ur skåpet? Hur ser man vilken av alla jävla proppar som har gått? Vi lärde oss inget av det här. Idiotiskt. Det är ju faktiskt något alla behöver veta. Det underlättar i alla fall om man vet.

Det var nämligen så att i går kväll gick en propp hemma hos mig. Det enda jag vet om proppar hemma hos mig är var proppskåpet sitter, så mycket har jag unnat mig själv att veta. Men sedan då? Ouppmärksam som jag är trodde jag att proppen som gått endast orsakat att belysningen i hallen och inne på toaletten inte fungerade. Det kan vänta till i morgon bitti, tänkte jag. Klockan blev 00.03, jag stängde av datorn och skulle ta ut bröd ur frysen. Då, kära läsare, upptäckte jag att kylen och frysen var avstängda. Proppen som dog bestämde alltså även över min kyl och frys. Jag tänkte så att det knakade; försökte minnas vad vi lärt oss i högstadiet med Fysik-Per. Och inte fan hjälpte det att jag visste hur man skulle löda en jävla lödplatta när min propp har dött! Jag fick panik. Det är rötmånad. Matvaror är dyra och känsliga. Min kyl är paj. Min frys är paj. Jag kan inte ringa mamma och pappa för klockan är tolv på natten och de är ändå inte i stan. Min mjölk kommer att bli sur. Min frysta kyckling kommer att tina. Jag visste inte om jag hade proppar hemma (är det något de som jag köpte lägenheten av har lämnat kvar någonstans?), och även om jag hade haft det hade jag ju inte vetat hur man bytte den där jävla proppen.

Jag försökte somna för att sova bort detta hemska nederlag. Jävla skola. Aldrig får man lära sig det man behöver veta. Jag skiter i pythagoras sats, jag skiter i vad som händer om man blandar citronsyra med glykol och jag skiter verkligen i hur man dansar bugg. Lär eleverna hur man byter glödlampor, hur man byter proppar, hur man borrar upp en hylla på väggen, hur man får bort kalkavlagringar från diskbänken, hur man tar CSN-lån, hur man betalar räkningar, hur man över huvud taget LEVER i det här jävla landet. Ska det vara så jävla svårt?

När jag blir lärare ska jag inte lära ut en massa skit. Jag bryr mig inte huruvida eleverna vet vad ett dativobjekt är; de ska lära sig skillnaden mellan "de" och "dem", "var" och "vart". De ska lära sig att inte särskriva. De ska lära sig hur viktigt det är med indrag i Word och hur många stycken man bör ha. De ska lära sig hur man kan använda språk på olika sätt, och vad man kan få ut av det. De ska lära sig att anpassa språket. De ska lära sig hur man använder semikolon och andra skiljetecken. Skolan använder ofta ett förlegat system där man lär ut omoderna ämnen. Eller, ämnena i sig behöver inte vara omoderna, men de är inte anpassade efter det moderna samhället. Bara en sådan sak som prov och tentor kan diskuteras, men det tar vi en annan dag.

7 comments:

B. said...

Fyfaan vad bra, Bea!

Själv lärde jag mig idag hur man byter bromsljus på Katrineholms-Kurirens bil. Och att man inte bör ha spån blandat med sand på en manege i ett stall, för när man fuktar sanden blir det då klumpar under hästarnas hovar. Spånet krossas och blir som snus, liksom

Bra att veta, va? ;D

Och vi borde ses.
Ska jag hälsa på dig nån helgdag, med min bil? ;) När har du tid?
NÄR är festivalen, nu igen? :O

SCUQ said...

Jag håller med för fulla muggar.

Anonymous said...

med vår fina generations hjälp ska nu skolan reformeras! halleluja!

Anonymous said...

jag innerligt älskar din blogg och dina ord bea.

Anonymous said...

Jag undrar nu mest hur det gick med proppen? Är den bytt? Klarade sig maten i ditt kyslkåp/din frys? Du kommer bli den ägigaste läraren ever. :) Pussinuss!

Anonymous said...

tack, emma! jag blir glad. massor glad.

karolina: det gick bra! ringde pappsen klockan 7.20 (väckte honom) så fick han guida mig. man kan skruva ur och i proppar utan att få en elchock och dö (kan vara bra att veta). sedan gick jag till konsum och köpte nya proppar (proppar finns alltså bland annat i helt vanliga mataffärer - praktiskt!). fick hjälp av en snäll konsum-kille att hitta rätt sort. maten verkar ha överlevt. jag har i alla fall inte dött av den än! :)

Anonymous said...

bra start