13/05/2010

may 13

Vad har hittills hänt på min VFU? Det ska jag sammanfatta alldeles strax. Först ska jag skriva något slags bakgrund, så att även nya beundrare kan hänga med i tugget; VFU betyder praktik, jag pluggar till gymnasielärare och har alltså VFU på ett gymnasium, och denna VFU sträcker sig mellan vecka 18-21. Jag har alltså gjort halva VFU:n by now. Så, here wo go här går vi.

Amar (min klasskompis) och jag håller i två svensklektioner i veckan. Det vi pysslar med är textanalys. Eleverna analyserar svenska låttexter, och de tycker att det är det absolut roligaste de har gjort i sina sexton-ish-åriga-liv hittills. Jag och Amar tillbringar lektionerna med att glänsa framför tavlan och tillsammans med eleverna glädjas över hur trevligt vi har det ihop. Eleverna älskar oss otroligt mycket. De klottrar våra namn på elevtoaletternas pissgula kakel, de skickar anonyma kärlekslappar till oss under katedern och de har faktiskt - håll i era höga hattar - redan startat Facebook-gruppen Alla vi som älskar Amars och Beas lektioner. 29 medlemmar.

När lektionen närmar sig sitt slut sätter jag mig vid klassrumspianot och tillsammans sjunger vi We Shall Overcome i totalt fyra olika stämmor. Inte ett öga är torrt när vi säger hej då ses nästa vecka.

1 comment:

angie said...

haha! Awesome Bea.. en kaffe på det och livet är topp! ;)