12/08/2010

12 aug

Redigerad 1 mars 2016:

Tysk gubbe: Sprachen si Deutsch, ja?*
Jag: No, English, please?
Tysk gubbe: No English, ich bin Deutsch.
Jag: Yes, but I don't know German, sorry.

Den tyska gubben fortsätter då att prata tyska och tror att jag förstår. För er som vill skriva ett examensarbete i ämnet Beas tyskkunskaper hänvisar jag er till det här gamla inlägget.

Dagens stora fundering är alltså: varför tror ALLA (nej, det är ingen generalisering - det är slutsatsen av noggrann, empirisk forskning) tyskar att 1) alla i hela världen kan tyska 2) om någon säger att den inte kan tyska kommer den ändå, på något okänt mirakulöst sätt, att förstå vad man menar om man fortsätter att prata tyska? Varför? Jag fattar ingenting av detta. Om jag kom till Tyskland skulle jag absolut inte ställa mitt rakt upp och ner framför en mustaschig tyrre och slafsa fram ett "Du kan svenska, va?"

* Eftersom jag, som jag tidigare har nämnt, inte kan tyska så ber jag er ursäkta min eventuellt felstavade frasering. 

No comments: