08/08/2013

8 aug

I dag hände en "skojig" sak: jag råkade radera en anteckning från min iPhone. Jag hade startat anteckningsappen för att ta fram handlingslistan jag hade skrivit ihop. Så råkade jag komma åt papperskorgen, och då frågade telefonen mig om jag ville radera eller inte. Och jag tänkte "Oj! Nu får jag verkligen inte trycka på radera!" och så skulle jag byta grepp om telefonen och då kom min tumme åt "radera". (Det här är alltså en sann berättelse.) Pekskärm, liksom. Tummen kom åt på pekskärmen. Man hade ju kunnat vara lite mer gammalmodig och haft kvar sin gamla goda knapptelefon men icke, man skaffade sig en pekskärm. Och så kom tummen åt "radera" och jag såg hur anteckningen liksom sögs ner i den lilla papperskorgen.

"Åh nej! Min handlingslista!" tänkte jag. "Aja, jag får väl improvisera på Hemköp." Sekunden därpå upptäckte jag att det inte var handlingslistan som hade sugits ner i papperskorgen. Det var min anteckning med litteratur och författare till min forskningsöversikt. Alltså förslag på vilka böcker jag ska kolla upp, vilka jag redan har kollat upp, vilka som inte är något att ha för min del, hemsidor där jag kan hitta artiklar, vilka hyllor på bibblan allt står på. Den lilla jäkeln var det visst som hade sugits ner.

Av denna incident har jag fått två idéer:
1) Idé till Apple: utrusta iPhone med en papperskorg, precis som på datorer. Där allt raderat hamnar så att man kan fundera en sista gång om man verkligen vill radera kalaset. Det vore i alla fall trevligt om man hade möjlighet att välja funktionen papperskorg på sin telefon.
2) Använd aldrig antecknings-appen för viktiga saker. Ha allt viktigt i Word + typ Dropbox. (Nackdel med detta: man kan inte redigera direkt i telefonen. Fast det kanske går om man använder Pages, eller?)

Det här blev ju ett deppigt inlägg, kanske ni tycker nu. Då vill jag bara lyfta fram tre ljuspunkter i det hela:
1) Min handlingslista var ju kvar, så jag glömde inget på Hemköp.
2) Jag är snart klar med min forskningsöversikt, så jag får helt enkelt leva utan titlarna i anteckningen.
3) Livet går vidare.

No comments: