29/07/2017

29 juli

För ungefär en månad sedan tog Victoria och jag tåget till Malmö i några dagar. Mest för att vi inte hade någon koll alls på den staden och för att den ligger nära många andra städer. Det blev typ så här:




Det blåste skitmycket och var kallt.

Jag på vift. (Obs: Västra Hamnens kustsida, där denna bild togs, är en av de finaste stadsplatserna jag någonsin har sett i Sverige. Skojar ej.)






































Jag stirrade upp på dessa mintgröna balkonger inte helt olikt den nya dregel-emojin (som för övrigt ALLTID är användbar).




Ibland gick vi in i en eller annan butik men för det mesta promenerade vi runt i Malmö. Jag hade ständigt siktet inställt på stans olika parker för att jag skulle kunna titta på...


... fåglar och deras fågelbarn! DJURUNGAR. Alltid prio ett.


Malmö hade faktiskt väldigt många fina parker.




Parkerna bjöd också på några hägrar. Dem kan jag stå och titta på i timmar utan problem. Till Victorias stora glädje, så klart. Hon fullkomligen älskade att kika på den här kompisen genom vassen medan den gjorde absolut ingenting förutom att sträcka på sig någon gång var tionde minut eller så.







































 Vi passade så klart på att ta tåget över till vår favoritstad Köpenhamn en dag. Inledde med en fika.




Kollade på en massa hus. Förutom djur och deras ungar är hus mitt favoritobjekt att titta på. Tröttnar never.


 Hay-butiken.

Svängde in på Stilleben.

Lunchade i Nyhavn och brände oss lite.

Dagen efter Köpenhamn tog vi ett annat tåg för att besöka Lund. Den staden hade vi bara gjort ett kort besök i innan, när Therése tog sin examen. Vi ville kolla runt lite mer eftersom vi hade något minne av att det var väldigt fint där. Började så klart med en fika (what else?).


Hittade ett av de finaste husen jag någonsin sett.






Lägg av vad fint. Skapa snarast ett vykort av detta som samtliga turister kan skicka hem! På så vis får vi hit ännu fler turister! Är lika med Sverige cashar in mer stålar! = Jag kan få högre lön! Och köpa det här huset!

Behöver den här i mitt liv so bad.

För att sammanfatta bilderna ovan var Lund väl värt ett besök. Fikat var gott, staden var hur fin som helst och vi hittade jättegod lunch. Inget att anmärka på där, alltså.


Ny dag, mer fika. Just den här koppen tog vi i Malmö Saluhall och vi ångrade genast att vi inte gått dit förrän sista dagen. Det var nämligen en enormt fin saluhall med bara en massa bra ställen. Vi gick tillbaka dit för lunch några timmar senare och åt sjukt god falafel på Falafel & Burgers.

Död fiskmåsunge.



Ytterligare ett fint hus i Malmö. Vi var mycket nöjda med vår minisemester trots att vi typ blåste bort. Malmö visade sig vara mycket mindre än vi hade räknat med, men genom att fylla dagarna med besök även i andra städer gick det ju bra ändå. Fina hus, fina parker, bra fåglar, gott fika, trevligt folk. Kan tänka mig att komma tillbaka någon gång!

No comments: