14/04/2010

april 14

Här kommer det allra senaste från Linköpings universitet. Som student och bloggare ser jag det som min plikt att uppdatera er läsare om vad som händer och sker i den akademiska världen. Jag gör det med hjälp av trevliga citat, från en universitetslärare i sina bästa år. Vi kan kalla henne SPS.

"Och så fick de ju inte bli gravida heller, så då var det bara att gå och dränka sig." (Angående underbetalda kvinnliga småskollärare som ansökte om mer pengar för att kunna skaffa ett lås till sin sovrumsdörr. Förr i tiden var det nämligen relativt vanligt att de stackars fröknarna blev våldtagna av sluskiga herrar.)

"Maggan har jobbat i tio-femton år och är fortfarande lika entusiastisk. Sen är ju inte varje dag lika kul, alltså man går ju hem och gråter och så." (Under ett seminarium blir SPS plötsligt brutalt ärlig, och formulerar denna snart klassiska mening om läraryrkets baksidor.)

Och det här är ju bara något kort om lärarprogrammet. Vad folk har för sig på andra akademiska utbildningar vill jag knappt veta.

2 comments:

Kaisa said...

Klockrent :)

B. said...

Haha!
Våra lärare brukar också kläcka ur sig en del klockrena saker.
Men mitt minne verkar bli sämre med tiden (redan. kanske pga stress?) så jag kommer inte ihåg ett enda nu. =S
Men lite kul fakta är att vår studierektor har typ 20 ärenden hos Tingsrätten.