07/08/2012

7 aug

Sommarkursen är klar! Lämnade in sista uppgiften i går, och fick godkänt i dag. Sista uppgiften gick ut på att bygga en hel hemsida, med en massa olika "avdelningar" och grejer. Var inte särskilt nöjd med färgvalen på min sida (de skar sig med vissa bilder som man var tvungen att ha med), men läraren sa att det var den snyggaste sidan hon hade bedömt. Det var ju snällt, i alla fall. 

Hur som helst: bygga hemsidor är skitkul! Har ju bara lärt mig HTML och CSS från grunden, än så länge, men man kommer ganska långt på det. Har redan slängt upp ett par hemsidor, faktiskt. Den första är min Fraction of Sounds-hemsida. Den ser ut så här:


... eller så kan du ju klicka här för att se den på riktigt. Har gjort allt från grunden själv. DIY-kvinnan åter i tjänst! Dock har jag en del kvar att göra på blogg-sidan. Där installerade jag Wordpress för att kunna blogga smidigt. Ska fixa och greja lite med koden där, så att även bloggen matchar hemsidans design. I alla fall någorlunda. 


Och så har jag även lagt upp en "egen" hemsida. Egentligen vet jag inte riktigt vad jag ska ha den till. Jag paxade bara domänen för att kunna ha en ordentlig mailadress. Själva hemsidan kommer nog inte att användas särskilt flitigt (nej, jag ska inte flytta bloggen dit). Men jag har i alla fall kommit på en sak jag ska lägga upp på sidan: min skivsamling! I textform, alltså. Det är väl i stort sett bara för min egen skull. Kommer ibland på mig själv - när jag står i en skivbutik - med att fundera över om jag har en viss skiva eller inte. Då vore det ju supersmidigt att kunna surfa in på www.beakarlsson.com och kolla det. 

En lite jobbig grej (i-landsproblem) med att greja med webbutveckling på Mac är att Apple inte är kompis med Internet Explorer-folket. Man kan alltså inte installera Internet Explorer rakt upp och ner på sin Mac. Lite störigt, med tanke på att hemsidor ser olika ut i olika webbläsare. Tror dock att man kan komma runt problemet på något sätt, och installera ett program som gör att man kan köra Windows-program i Macen, eller något sådant. Ska googla lite mer på det. 

Och vad kostar hela kalaset då? kanske några av er undrar. Att ha hemsidor alltså. Det är inte alls dyrt. Jag registrerade mina två domäner hos Loopia, och det kostade 79 riksdaler per adress och år. Man betalar alltså denna "hyra" en gång om året. Sedan övervägde jag länge vilket webbhotell jag skulle välja (jag överväger alltid saker länge - jämför och grejar), och slog till slut till på ManuFrog. Det är ett svenskt företag, så supporten är svensk. Där får man även ha upp till fem domäner registrerade på samma konto (jag kan alltså hantera båda mina hemsidor från samma plats - smart!). Pris: från 120 kr per år (10 kronor i månaden, alltså). Jag tog ett paket som kostar 150 kronor per år, så länge. Jag har alltså kommit undan riktigt billigt, tycker jag! 

Att ha hemsida är alltså inte dyrt. Och kan man inte det här med koder och grejs, så är det bara att installera Wordpress. De har färdiga mallar och sådant, sedan slänger man bara in det innehåll man vill ha. Wordpress är gratis, dessutom. Hur bra som helst. (Eller så ber man mig, lite snällt, att koka ihop något tjusigt.)

Well well, det var det om detta. Nu ska jag lägga in mer tvätt i tvättmaskinen. Eller kanske börja skriva in min skivsamling i datorn...

No comments: