01/03/2009

march 1

Jag får inte det här att gå ihop: om en kung gifter sig, blir hans maka drottning. Om däremot en drottning gifter sig, blir hennes make prins. Det går inte ihop i min värld. Varför är inte kungens maka prinsessa? Och hur blir det egentligen om en drottning/prinsessa/kung/prins är homosexuell? Var är över huvud taget alla homosexuella kungligheter?

Gud, vad jag önskar att kungen hade varit bög. Eller att kronprinsessan just förlovat sig med en Daniella. Om kungafamiljen ska hålla på och representera Sverige får de faktiskt se till att ha lite olika karaktär. Hur kul är det egentligen att tre går klädda i dräkt, två i kostym, alla ser pretto ut och alla är hetero? Titta på bilden ovan: är det Sverige ni ser i dem? Vad är Sverige i så fall? Bilder av kungafamiljen är det vanligaste motivet på vykort (på andra plats ligger den faluröda stugan med vita knutar) som turister skickar när de är här på semester. Inte konstigt att människor i andra länder tror att det går isbjörnar på gatorna här; bilden av Sverige är ju helt förställd.

(Och så det här med att någon tidning skrev att Danne alltid måste bära kavaj eftersom "man vill inte se en prins i huvtröja"... Eh, va? Vill man inte? Vaddå, måste alla som reppar Schweden vara sagofigurer rakt igenom? Ska Danne sluta gå och titta på diverse sportmatcher också? Sluta ha keps för "man vill inte se en prins i keps"? Ska han sluta vara människa också? Ja, för fan. Det är ju bäst om han bara är en kavaj.)

5 comments:

Anonymous said...

Haha fan vad klockrent! tänkte faktiskt på det där så sent som igår..

B. said...

Haha, jag vill eka Victoria: Klockrent!!

Sandra Nordin said...

han blir inte kung pga då blir det han som blir statschef eftersom i det här patrialkaliska samhället så har en kung fortfarande högre anseende än en drottning.

glöm inte att det bara var några år sen det var så att det förstfödda barnet blev tronarvinge och inte den första killen som ploppade ut.

jag citerar många andra "det är ett gammalt och förlegat system som inte passar in i ett modernt samhälle". amen.

bea said...

jag menade inte att han skulle bli kung, jag menade, som jag skrev, att kungens fruga borde vara prinsessa och inget annat.

Anonymous said...

"kronprinsessan Viktoria gifter sig med kavaj - läs allt om förberedelserna här!"