23/09/2011

23 sep

Hur ser mitt liv ut just nu? För det första så har det stora projektet med att skriva C-uppsats precis dragit igång. Jag och Frida har bestämt oss för att återigen skriva tillsammans, och vi har valt att utgå från vår B-uppsats om fans för att fördjupa oss ytterligare inom området fankultur. Vi spånar fortfarande en del gällande exakt vad vi ska göra, men det blir någon form av intervjuer med fans för att ta reda på hur fankulturen inverkar på deras vardag. Exempelvis i form av identitetsskapande, och så vidare. Och så är vi inne på att undersöka Paramores och My Chemical Romances (vi håller oss till samma band som i B-uppsatsen) hemsidor, för att se hur dessa hemsidor eventuellt skapar en fankultur och upprätthåller densamma. 

Visst låter det kul? Vi är pepp, i alla fall. Uppsatsskrivandet håller på hela höstterminen. Tror att inlämning är i början av januari. 

Uppsatsskrivandet ingår i kursen medie- och kommunikationvetenskap 3, och är min så kallade mediefördjupning inför mitt kommande läraryrke. Man kan alltså säga att jag fördjupar mig inom fans (subkulturer) och identitet. Förutom denna kurs läser jag, som jag förmodligen har nämnt, en kurs på lärarprogrammet. Kursen går i stort sett bara ut på att jag ska ha VFU (praktik) i ungefär 8 veckor, planera och genomföra två moment (leka lärare) och därefter skriva en liten rapport utifrån det. Jag har äntligen fått veta att jag ska ha VFU på John Bauer-gymnasiet här i Linköping, på deras medieprogram. Verkar riktigt bra! Ska dit någon gång nästa vecka och träffa min handledare och planera hösten. Men mitt stora projekt just nu i VFU-kursen är att sätta ihop min egen litteraturlista. Tidskrävande, minst sagt. Men även nyttigt. Ska helt klart skriva in det i mitt CV, sedan.

För övrigt är jag galet skatesugen, men känner ingen i Linköping som vill skata med mig så det blir aldrig särskilt mycket av det. Det är sannerligen inte lika kul att åka själv.

No comments: