02/01/2012

2 jan


Jag listade ju 2011 års tre bästa skivor härom dagen. Men året var ju så fullt av succéer att det grämer mig en smula att jag inte gjorde en längre lista. Ville ju till exempel hemskt gärna ha med Benjamin Francis Leftwichs debutalbum Last Smoke Before the Snowstorm på ett hörn någonstans. Vilken debut! Efter ett par EP:s var det verkligen dags för en fullängdare, och Benjamin lämnar knappast någon besviken med sin väsande stämma.

Eftersom jag är ett stort fan av demoband och -artister är jag mycket stolt över att kunna berätta att jag minsann lyssnade på Benjamin långt innan några av hans låtar figurerade i Grey's Anatomy. Sedan dess har han nämligen gått från drygt 15 000 till 60 000 lyssnare på Last.fm (ja, min världsbild utgår fortfarande från den hemsidan). Jag är inte förvånad. Uppskattar man indie-stänkande singer-songwriter-musik som låter som ett löjtnantshjärta mitt ute på ett kallt, grått fält så bör man uppskatta Benjamins debutalbum. Skivan finns självklart inte på Spotify (varför betalar folk för Spotify? Nästan ingenting finns ju där), och tyvärr inte heller på CDON. Men googla på Benjamin Francis Leftwich och/eller namnet på skivan så kommer det säkert upp något trevligt.

No comments: