03/09/2012

3 sep

Rivstartade terminen i dag! Inledde hela kalaset med att skriva en tenta, trots att jag har missat kursens alla föreläsningar och lektioner. Man kan säga att jag utsatte mig för ett litet experiment. Eller gav mig in på ett äventyr; termen kan varieras. Hur som helst så satt jag på tåget hem till Linköping i går, när jag fick ett sms från min klasskompis Desireé. Hon skrev att tentan är i morgon (i dag, alltså), och frågade om jag inte skulle ta och skriva den. Hon lovade mig även att hon skulle plugga med mig på förmiddagen innan tentan. Sagt och gjort började jag plugga en smula i går kväll. Läste lite, kollade igenom anteckningar som Kaisa givit mig, bläddrade igenom PowerPoint-föreläsningar jag hittade på nätet.

Så klockan åtta i morse plingade jag på Desireés dörr. Sedan var hon min privata lärare i ungefär fem timmar framåt. Hon har till och med en whiteboard i köket - vad mer kan man begära av en lärarstudent? Kort sagt lärde hon mig en tvåveckors-kurs på fem timmar. Riktigt bra jobbat. Helt ovärderligt för mig! Vid halv tre började jag skriva tentan, och det gick nog inte helt tokigt, i alla fall. Tror att jag skrapade ihop ett gäng poäng. Framtiden får utvisa om jag blev godkänd eller inte - det var hur som helst en kul utmaning. Vore skönt att slippa läsa in den där kursen senare i höst, också.

Det är inte ofta man tentar på sin första skoldag. Men någon gång ska ju vara den första, som med allt annat. Nu är jag så trött att jag skulle kunna somna på fläcken. Ska förresten hoppa in på John Bauer och vikariera i några dagar, riktigt kul! Det ska jag börja planera för i morgon.

No comments: