13/09/2013

13 sep

Opponeringen är över! Så himla, himla skönt. Nu är det verkligen inte långt kvar tills exjobben är helt färdiga. Typ en vecka bort. Max. På min ena uppsats hade jag lite otur och fick en examinator som inte alls tänkte som jag när det gäller småsaker. Han vill till exempel aldrig att jag nämner förnamn på författare, och så vill han att sidnummer ska vara centrerade. Själv gillar jag förnamn, eftersom läsaren då får i alla fall en chans att veta om det är en man eller kvinna man skriver om. Och centrerade grejer undviker jag helst. Särskilt sidnummer. Det allra värsta är dock att examinatorn anser att högerställd text och blankrader inte går ihop. Jag vet, det låter asknäppt. Det är asknäppt. Han tycker att jag ska ta bort alla blankrader och bara ha indrag för att markera nya stycken. Texten blir alltså helt kompakt och den enda luft som bildas är när det kommer en rubrik. Då kan man andas ut. Herregud. Folk har verkligen konstiga idéer. Examinatorn påstod under opponeringen att blankrader inte är "akademiskt". Nähä. Men men. Det är ju bara att göra som han säger så att jag blir godkänd. Ska dock spara en blankrads- och förnamnsversion till mig själv, som jag kan titta på i framtiden. Vill helst inte titta på någon lång textmassa utan luft, någonsin. Examinatorn på min andra uppsats gillar både förnamn och blankrader, som tur är. Inga problem där.

Hur som helst: trevligt att bara korrigera lite småsaker examinatorerna sa, skicka in uppsatserna en sista gång och sedan vara färdig. Bara att ansöka om examensbevis, och sedan är jag klar.

Nu är det bara en vecka kvar till flytten! Victoria och jag bor i värsta flyttröran just nu. Kartonger och grejer överallt. Provisorisk tv-bänk är tre banankartonger. I dag sålde jag min longboard för en tusenlapp. Åker aldrig på den sedan jag köpte min cruiser. Longboard är liksom lite väl otympligt när man är van vid skateboard. Just nu behöver jag pengar mer än en bräda som bara står i hallen. Bra att någon ville köpa den!

No comments: