10/11/2009

nov 10

I dag är jag smygreligiös. Hajen-spelningen har på grund av sjukdom blivit flyttad till den 1 december. Jag kommer alltså inte att missa detta halleluja-moment. Jag är lycklig.

Dagen började med en ILS-träff, där vi läste dikter och till slut valde just en sådan (av Lukas Moodysson) som vi ska använda till vår VFU-uppgift. Det är VFU nästa vecka. När vi hade förberett tillräckligt inför VFU:n packade vi upp våra matlådor och tog lunchrast.

Vid kvart över ett började dagens föreläsning. Gästföreläsaren Lena Kåreland pratade om barn- och ungdomslitteratur. Bland annat vilka teman som är/har varit vanliga. Kåreland är vår lärare Uffis absoluta idol, och då menar jag verkligen all times. Det har Uffis inte sagt rakt ut, men det syntes i hennes lystna, kärleksfulla blickar och det märktes i hennes genuina intresse. När man såg Uffis kunde man nästan tro att det var Bruce Springsteen som var på besök i Key-huset. När Kåreland ansåg sig färdig med sin föreläsning vägrade Uffis att låta henne gå; hon höll Kåreland kvar så länge som det bara var möjligt, sög sig fast i henne med diverse halvintressanta synpunkter och undringar. Uffis uppmanade oss att låta Kårelands ord sjunka in i någon minut, för att sedan komma på frågor. Jag kom på femton frågor jag skulle vilja ställa till Springsteen, men inte en enda till Kåreland.

I morgon sticker jag till Nyköping. Ska ta hand om Scilla. Mamma och pappa är ju på kryssning någonstans i Medelhavet.

No comments: