18/11/2009

nov 18

Elev till läraren: Är du feminist?
Läraren: Ja, lätt.
Elev: Uuäääk, vad äckligt!
Läraren: Eh, du kanske borde slå upp 'feminist' i en ordbok?
Elev: Amen jag vet vad en feminist är!
Läraren: Okej, berätta då. Vad är en feminist?
Elev: Det är en kvinna som håller på och tror att hon är en man.
Läraren: Nej, det är det inte. Du borde kolla upp ordet i stället för att häva ur dig saker.
Elev: Amen asså jag vet vad det är!
Läraren: Berätta då.
Elev: Det är en kvinna som tror att hon är bättre än män.
Läraren: En feminist är en person som anser att vi ska ha ett jämställt samhälle. Jag hoppas och tror att du också tycker det?
Elev: Ja, det tycker jag.
Läraren: Ja, och då är du en feminist.
Elev: Nej, det är jag inte.

Och så vidare. Svensklektion i en gymnasie-etta.

No comments: