04/12/2011

4 dec

Vafalls! Jag satt redo i soffan vid kvart i nio. Hade planerat att äta frukost och se julkalendern. Då visar det sig att julkalendern bara visas på barnkanalen på helgmorgnar. Inte i ettan! Och vi har inte fått in barnkanalen. Vart* är världen på väg?!

* Observera den korrekta användningen av ordet "vart". "Vart" används för att syfta på riktning, med andra ord att någon/något är på väg. Man kan till exempel säga: "Vart ska du?" eller "Vart ska piloten styra sin kos denna kväll?" Detta upplyser jag er om på grund av att många inte behärskar skillnaden mellan "vart" och "var". Det beror på att när man pratar så benämns oftast allting som "vart" (tror att det har att göra med att ett "t" efter "var" får talspråket att flyta på lättare). Men tänk er för när ni skriver, för bövelen! I följande meningar ska ni absolut inte skriva "vart": "Han var på sjukhuset.", "Var är du?", "Det var här han blev begravd." Som ni ser har meningarna ingenting med riktning eller rörelse/på väg att göra, och därför heter det inte "vart". "Var" handlar om befintlighet, och därför är det ordet rätt i meningarna jag skrev som exempel.

Hänger ni med? En annan sak som gör ordet "vart" ännu mer misshandlat är när människor bestämmer sig för att skriva just "vart" i stället för "blev". Som i "Det här vart ju knäppt" eller "Vart det någon köttfärssås kvar till mig?" För mig är det helt obegripligt. Jag har ingen aning om vad detta beror på, eftersom jag inte är någon språkexpert. Vad jag vet är dock att det måste bli bättring snarast. Amen hallå liksom lilla språkpolisen, det viktigaste är faktiskt att man blir förstådd och språket ska ju utvecklas vaddå ska vi skriva af och hufvudstaden också eller ba hallå liksom?! kanske några som läser det här tänker nu. Svaret är ja. Och nej. Nu ska jag förklara vad jag menar.

Så här är det. Alla som behärskar ett språk har rätt att använda det hur man än behagar. Det är faktiskt vår plikt att utveckla det, så att vi ska slippa onödigt språktjafs som till exempel att skriva "hufvudstaden". Att skriva "fv" i stället för bara "v" är ju bara komplicerat. Alltså: ja, språket ska utvecklas. Men det ska självklart utvecklas åt rätt håll. Språket ska bli mer begripligt, inte falla sönder och tappa sin innebörd. Språket faller sönder om vi använder "vart" i alla möjliga sammanhang, till exempel. Och ja, en av de viktigaste sakerna är att man blir förstådd. Ingen behöver prata eller skriva korrekt språk hela tiden. Men att använda exempelvis "vart" hejvilt gör det svårare för andra människor att förstå vad du menar. Varför skulle "Vart föddes du?" vara mer begripligt än "Var föddes du?" Att byta ut "var" mot "vart" i detta sammanhang krånglar bara till det, eftersom de två orden betyder helt olika saker.

Ta en minut för dig själv och fundera över vilken av följande två meningar du tycker är mest begriplig: "Vart vart Kennedy mördad?" eller "Var blev Kennedy mördad?"

Självklart är det upp till dig själv att härja fritt med ordet "vart" och använda det i alla möjliga sammanhang. Du är en fri människa och så vidare. Du bör dock fundera över om du vill bidra till att vårt språk blir mer begripligt eller mer obegripligt, innan du skriver "Vart är du?" eller "Det vart snyggt med vita tapeter i sovrummet."

Det här blev ett långt tillägg av en liten *. Men kom nu ihåg: "var" handlar om befintlighet, "vart" handlar om riktning. Svårare än så är det faktiskt inte. Andra saker alla bör lära sig för att språket inte ska falla sönder: skillnad på "de" och "dem" samt sammansatta ord. Men det tar vi en annan gång. Och förresten inleds inte månader eller dagar med stor bokstav i svenskan. Nu för tiden ser jag oftare och oftare att folk skriver "April", "Måndag" och så vidare. Men nu börjar det här inlägget bli nördigt, så jag måste sluta. Disken väntar!

No comments: