06/07/2013

6 juli

Jag är hemma igen, från Grekland. Har varit det i några dagar, faktiskt, men bloggandet har liksom inte blivit av. För en liten stund sedan blev jag dock klar med att redigera bilder från resan, så de kommer att läggas upp här så snart som möjligt. Ett Grekland-inlägg är alltså utlovat. 

Medan ni väntar på ett spännande inlägg om resan till Grekland ska ni dock få njuta av något helt annat: en liten berättelse om en cykelutflykt. Berättelsen är helt sann och den kommer främst att baseras på bilder tagna med min iPhone. 


Ända sedan jag och Victoria flyttade hit till Linköping har vi pratat om att cykla till Bergs slussar och se hur det ser ut där. Det ligger nämligen bara någon mil utanför Linköping. Åren har gått och utflykten har aldrig blivit av. Förrän nu. I går tog vi äntligen tag i det! Vi packade både fika och lunch eftersom vi räknade med en heldagsutflykt. Sedan var det bara att sätta sig på cyklarna och börja trampa.



Fram till Berg och en bra bit efter det har några mycket bra personer bestämt att det ska vara cykelväg. På det viset slipper man oroa sig för att bli överkörd medan man är på utflykt. Vi började alltså med att köra cykelvägen ut till Berg och letade efter en bra fikaplats på vägen. Vi hittade även lite kor som vi stannade och tittade på.

Vi såg någon form av kyrka i fjärran, när vi cyklade där på den lilla cykelbanan. Till och från hade vi våra aningar om att det kunde vara Vreta kloster, där vi var med mamma och pappa förra året, men vi var inte helt säkra (och orkade inte stanna och titta på våra telefoner för att få reda på svaret). Hur som helst så bestämde vi oss för att cykla till kyrkan och fika där.

När vi närmade oss insåg vi att det faktiskt var Vreta kloster vi hade sett hela tiden. Vi svängde av cykelbanan och styrde kosan mot klostret, kaffesugna som bara den av allt trampande (vi hade redan cyklat mer än en mil). När vi närmade oss fikapausen tyckte jag att mitt framhjul vobblade lite, så jag provade att "skaka" lite i styret. Då visade det sig att mitt framhjul var helt löst. Medan vi gick mot klostret (vi hade klivit av cyklarna vid det laget) tog jag tag i hjulet med handen och då lossnade det lika lätt som en åttaåring tappar sin vickade mjölktand. Vi försökte sätta tillbaka hjulet, och resten av utflykten fick vi ibland stanna till och skruva åt det. Så att det inte skulle lossna i farten.


Fika! Blåbärskaka och kaffe.



Vreta kloster. Eftersom vi såg det förra året kollade vi inte så noga. Vi satt mest och fikade och vilade oss.


"Då tar vi nya tag och kör till Berg!" sa vi efter fikapausen. Det visade sig vara närmare än vi trodde, eftersom vi var framme efter cirka fem minuter. Vi var även i Berg förra året, med mamma och pappa, men nu tittade vi lite mer noggrant. Ända nere vid badplatsen var vi och tittade. Sedan gick vi upp hela vägen igen. Kollade på alla slussar och båtar som väntade på att ta sig igenom.



När vi hade sett Bergs slussar ordentligt cyklade vi vidare. Längs med Göta kanal finns det cykelbana en bra bit uppåt Borensberg (men inte riktigt ända fram dit, tror jag). Det var riktigt fint att cykla längs med vattnet och slussarna. Vi cyklade ända till Ljungsbro. Där kunde vi inte låta bli att cykla ner i samhället och titta in i Cloetta-fabriken. Vi köpte dock inget, eftersom två stora busslass med godissugna penschisar härjade fritt i butiken. Världens kö, helt enkelt. Vi cyklade tillbaka till Göta kanal och letade efter en lunchplats.

På bilden syns en akvadukt. Det är en viadukt, fast med vatten. Alltså att vattnet går över vägen. Jag vet inte om jag någonsin hade sett en sådan förut, så jag tyckte att det var jättehäftigt.


Vid det här laget hade vi vänt tillbaka, mot Berg. Vi hittade en brygga vid kanalen, där vi satte oss och åt lunch. Vi hade gjort mackor med stekt ägg och fetaostbiffar som vi smaskade i oss.


Efter lunchpausen fortsatte vi att cykla hemåt. När vi hade kommit en bra bit mot Linköping kom Victoria på att hon hade glömt sina ringar på toaletten vid Vreta kloster. Så det var bara att vända om och cykla tillbaka. Vi fick lite extra motion, helt enkelt. Och lite extra skavsår i rumpan av sadlarna. 


Den här bilden får avsluta berättelsen om vår cykelutflykt. Den föreställer mig när jag sitter vid Vreta kloster för andra gången den dagen. Victorias ringar låg kvar vid handfatet. Vi vilade en stund innan vi cyklade hem den sista milen. Totalt cyklade vi nästan exakt fyra mil den dagen. Fyra mil! Det är nästan lika långt som sträckan mellan Linköping och Norrköping. En riktigt bra dag, helt enkelt. Vi har sett på kartan att det finns en cykelbana åt andra hållet ut från Linköping, också, så det blir kanske en till cykelutflykt någon dag. Vi måste ju passa på att se omgivningarna innan vi flyttar härifrån!

No comments: