16/02/2014

16 feb

Jag har fortfarande inte riktigt vant mig vid det här med att inte ha några måsten när jag kommer hem från jobbet. Förut var ju att vara student mitt heltidsjobb, kan man säga, men nu när den tiden är över finns det liksom inga böcker som måste läsas/saker som måste pluggas in/uppgifter som måste skrivas. Kort sagt: sådant som var en konstant knut i magen som student. Tog jag "ledigt" en lördag och därmed inte läste några pluggböcker eller annat så kände jag mig liksom lite dålig. Jag kunde inte riktigt njuta av ledigheten eftersom jag tänkte på allt jag borde ha gjort i stället.

Men nu sitter jag här. Efter jobbet varje dag. På helgerna. Inga tvång. Förutom möjligtvis att städa ibland, fast jag har ju alltid liksom tyckt om att städa (oftast) så det gör inte så mycket. Men all den här tiden. Vad ska jag göra med den? Det här brukar jag göra:
* Läsa böcker.
* Fastna framför någon bra serie.
* Fastna framför något dåligt tv-program.
* Spela gitarr.
* Gå ut på promenad.
* Lyssna på musik.
* Slösurfa.
* Surfa i vettiga syften (alltså typ skriva i min musikblogg).
* Busa med Alfons och Frances.
* Kolla igenom alla kommande spelningar i Stockholm på Gigguide.se.

Okej, det finns väl lite fler saker. Typ som att hitta på något med Victoria. Så himla skönt det är ändå, att alltid vara ledig när arbetstiden är slut. Uppskattar även att jag faktiskt har varit student, så att jag verkligen kan värdesätta den här lediga tiden. Som i dag, en helt vanlig söndag, när jag i timmar har suttit och läst olika lärarbloggar och hittat en massa bra tips och pepp. Och behöver inte alls ha ont i magen över att ha ägnat en massa tid åt det. Tvärtom. Lärde mig ju massor och blev glad.

Jag har väl förresten inte berättat att jag snart ska börja ett vikariat på 60 % terminen ut. Den 3 mars börjar jag, och kommer att jobba på en medieinriktad gymnasieskola tre dagar i veckan. Jag kommer dock endast att ha kurser i svenska. De andra två dagarna i veckan kommer jag att fortsätta jobba hos Lärarförmedlarna. Ska bli så himla kul! Att få jobba lite mer i gymnasiet, också.

No comments: