27/02/2014

27 feb

Vilken musikvecka det har varit! Jag börjar från början: förra torsdagen gick jag och Anna-Maria till Göta källare, där Organismen hade releasefest för sin nya platta. Bra spelning, om än kanske i kortaste laget. Ett par gamla godingar till hade jag knappast tackat nej till.
































Sedan blev det fredag, och då spelade Laleh på Hovet. Victoria och jag var där. Min sjunde Laleh-konsert, räknade jag till. Fantastiskt att se Laleh på ett ställe med så stor kapacitet, rent publikmässigt alltså. Jag tror att det var runt 7000 personer i publiken. Sjukt, med tanke på att första gången jag såg Laleh live var vi kanske 100 stycken där. På en gammal biograf i Oxelösund, av alla ställen. Så här såg Lalehs publik ut i fredags:































Hur häftigt? Ett av mina favoritögonblick under fredagens konsert var när Laleh spelade Farda och en svensk översättning av texten rullade på en stor skärm bakom scenen. Mycket bra!
































Och nu kommer ett stycke som inte har något med musik att göra, men som jag ändå vill ha med här: på lördagen hade vi 25-årsfirande för Victoria. Hon fyllde år veckan innan det, men den här dagen var det alltså dags att fira lite mer. Vi var tio personer som gick ut och åt på en nyöppnad restaurang här i Midsommarkransen. Och innan det hade vi bubbel och snacks hemma i vår lägenhet. Riktigt kul kväll!

Den här veckan har jag sportlov. Passar på att slappa innan jag på måndag börjar mitt nya vikariat som kommer att hålla på terminen ut. Pysslar även lite med att läsa in mig ordentligt på kursplaner och planeringar. I går var jag och såg City and Colour (med förbandet Hannah Georgas) på Berns. Det var så jäkla bra, alltså. Hans första spelning i Sverige, och det märktes minst sagt att folk hade peppat i åratal för denna ljuvliga händelse. Sammetsrösten nummer ett, liksom. En fin grej som hände var att Dallas Green berättade att han hade träffat ett par fans på en restaurang innan spelningen, och de hade sagt att de skulle spela en av hans låtar - Northern Wind - på sitt bröllop. Så under själva konserten spelade Dallas just den låten och tillägnade den till dem. Här är förresten en bild på Dallas och hans hatt:































Träffade även några gamla Trosa-/Nyköpingsbekanta på spelningen, vilket var trevligt så klart. En väldigt bra kväll, var det.

No comments: