19/09/2009

sep 19

För alla er som har ett någorlunda tåligt hjärta (det vill säga kan undvika hjärtattacker vid underbara nyheter) ska jag nu berätta om dagens happening: jag och Victoria såg Plura! Jo, det är sant. Jag skulle aldrig skämta om något sådant. Victoria var inte lika fascinerad som jag, när jag så tyst jag bara kunde väste "Det är han i orange!" Plura och vi befann oss nämligen i en skivaffär. Av helt olika anledningar. Plura hade boksignering och vi letade skivor. Min sysselsättning övergick dock snart till att låtsas titta på saker för att få vara i närheten av den levande legenden.

Ack ja. Vilken dag. Något annat som hände på stan var att det var internationell matmarknad. Massor av mat, överallt. Vi provsmakade ibland. Men vi hade inte råd att köpa något. Alla skivaffärer spelade Winnerbäcks nya, så vi fick springa ut så fort som möjligt (jag vill inte höra en ny skiva innan jag har fått hem den). Där Plura var gjorde jag dock ett undantag, så klart.

Som grädde på moset kör vi nu texten till en av mina favoritlåtar med Eldkvarn. Tycker att den här texten visar vilken förträfflig författare Plura är. Fulla för kärlekens skull, heter låten. Kolla den på YouTube eller Spotify eller något om ni vill göra något vettigt av det här inlägget.

Nånstans slog klockan fyra
Och ute faller regn
Jag reser om en timme
Maria sover än
Vi satt på Rörstrandsgatan
Igår kväll och drack vin
Hösten fyllde våra hjärtan
Två älskande var vi
Och väskan är redan packad
Men jag vill inte gå
Hur lämnar man den man älskar?
Jag kommer aldrig att förstå


Det fanns en tid för länge sen
När mitt hjärta var av sten
Jag kunde lämna allt och alla
Jag bara bytte roll och scen

Nu rullar tårar nerför kinden
När jag kör ut genom Söder Tull
I kväll ska jag bli full för kärlekens skull

Söndagkväll i den stad jag föddes
Jag står i en bar med gamla vänner
Vi svor eden när vi var unga
Alla för en vad som än hände
Men det vilda livet rev mig
Någon reser och nån blir kvar
Guds ära till de som stannar
Och bär de döda till sin grav

Nu går jag gator genom minnen
Genom spårvagnars land
Genom röken från fabrikerna
Innan alla jobb försvann
Och bilder från min hemstad jagar mig i sömnen
Det här är för de som aldrig kom fram
Till andra sidan drömmen

Folk skjuter sig för pannan
Eller dödar någon annan

Och vi dricker för kärlekens skull
Vi är fulla för kärlekens skull

Jag har rest tio tusen mil
Mitt liv är tåg och båt och bil
Jag går ut naken mitt i natten
Jag är en ö och du är vatten
Och det är sommar i en sekund
Och jag minns varenda stund
När vi gick till havet för kärlekens skull
När vi blev fulla för kärlekens skull

Och döden och ensamheten har ringt och bokat bord
Och mellan väggarna i kyrkan ekar tusen år av ord

Och vi pratade i mörkret
Jag sa: "Älskling, säg vad du vill ha
Glöm den allvarsamma leken, nu kommer jag tillbaks"

Och jag sätter mig i bilen
Och röker en cigarett
Ja, ännu finns den sorten som inte gör allt rätt
Och min bror sitter brevid mig
Som en vilsen Don Quijote
Med gitarren tätt intill sig
Alltid redo för ett skott

Vi är på väg till en ny dag
Vi är på väg till Stockholm stad
Vi ska bli fulla för kärlekens skull
Vi har vingar av guld
Och vi ramlar omkull
Och vi är fulla för kärlekens skull
Vi är fulla för kärlekens skull
Vi är fulla för kärlekens skull

1 comment:

Victoria said...

Fin text.