11/11/2011

11 nov

Jag har kommit in i en period då jag väldigt gärna vill ha ett husdjur. Och med husdjur menar jag inte - som min kära syster föreslog - en hamster. Jag menar en hund. Eftersom jag och Victoria knappast kan skaffa en hund för tillfället (för mycket jobb), kan jag till och med tänka mig att ha en katt. Efter att Bruce Gunnar gullade med oss på campingen i somras tycks min katträdsla vara som bortblåst.

I dag har jag googlat kattbilder och letat annonser på Blocket.se och läst om vad man ska tänka på innan man skaffar katt. Ungefärliga månadskostnader och så vidare. Men eftersom jag inte precis är en väldigt impulsiv människa kommer jag och Victoria att tänka både en och två extra gånger innan vi slår till på en kissemiss. Bland annat följande saker får mig att fundera över om jag verkligen vill ha en katt:
- Katter klöser på möbler och övriga grejer i hemmet = saker går sönder och/eller blir fula.
- Kattlådor är fula och luktar lite konstigt.
- Sådana där klös-ställningar är fula.

... och det viktigaste av allt:
- Jag har aldrig haft katt förut! Detta innebär att jag är helt ovan vid att leva ett kattinnehavande liv. Hur gör man, liksom? I dag bekymrade jag mig till exempel över hur man gör när man ska gå ut med katten. Då informerade Victoria mig om att man inte behöver gå ut med katter på samma sätt som hundar. Det hade jag liksom glömt. Efter några sekunder kom jag på att katter går alltid ju på toaletten i kattlådan. Sådan är jag. Har hund-perspektiv på livet i stort.

1 comment:

emma said...

haha ja det är inte lätt! :)