04/11/2011

4 nov

Har förresten en sak till på hjärtat. Sitter just nu och lyssnar på Saosins album Saosin, det vill säga den första fullängdaren med Cove i spetsen. Jag gillar Cove. Jag kommer alltid att gilla Anthony bättre, just eftersom han är Anthony Green och han var med först och ja, Saosin var helt enkelt lite vassare med honom. Men så kom ju Cove. En ny sångare. Jag har alltid varit lite fundersam till det här med att byta ut sångare i band. Är det verkligen samma band när sångaren har bytts ut? Jag menar inte att en trummis är mindre värd än en sångare, men när en sångare byts ut så blir det en väldigt stor omställning för bandet och hur de låter. Cove-Saosin låter inte alls som Anthony-Saosin. Det är två olika band, i min värld.

Men det var inte det jag skulle skriva om. Det jag ska skriva kräver lite mer bakgrundsinformation. Med Cove i spetsen kom det inte bara till nya låtar, utan bandet fortsatte även att spela de gamla Saosin-låtarna. Det vill säga låtar som Anthony har skrivit. Jag förstår att detta kommer naturligt för ett band; annars skulle de ju begrava det ena bandet för att starta ett nytt med den nya sångaren. Och de väljer ju att inte begrava bandet på grund av att de vill ha kvar de gamla låtarna. Det är inte konstigt för de övriga medlemmarna i bandet. Men för Cove. Jag tänker lite på Cove nu. Måste det inte ha känts konstigt för Cove att som ny frontman i Saosin stå upp för och sjunga låtar som den förre frontpersonen har skrivit? Ju mer jag tänker på det, desto konstigare blir det. Cove kanske inte ens förstår vad Anthony menar med vissa låtar. Till exempel Seven Years. Det blir liksom lite coverband-feeling av det hela.

Det här kanske blev rörigt? Ni kanske inte förstår hur jag tänker? Men om jag tar det ett steg längre, då. Cove är inte ens Saosins nuvarande sångare. Anthony försvann, och nu har även Cove försvunnit. En ny sångare är på gång, och den här gången heter han Tilian. De övriga medlemmarna i Saosin verkar fast bestämda att inte under några omständigheter lägga ner sitt band. Så nu ska alltså Tilian (förmodligen), när Saosin turnerar, sjunga låtar från såväl tiden när Anthony var Saosins frontperson som när Cove var det och så även nya låtar från Saosins Tilian-era. Saosin är framme i sin tredje generation, och jag är inte precis überpeppad på att höra hans versioner av Anthonys gamla låtar från Translating The Name-EP:n. Det handlar inte om att jag inte gillar Tilian som sångare. För det gör jag. Det handlar om att Saosin för mig har blivit en beteckning för tre helt olika band.

Jag hade hellre sett Saosin dö när Anthony lämnade bandet, och att de övriga bandmedlemmarna hade startat ett nytt band ihop med Cove vilket i sin tur borde ha lagts ner förra året när Cove sa hej då. Och nu borde de övriga bandmedlemmarna ha startat ett nytt, fräscht band ihop med Tilian. Personligen tror jag att jag hade uppskattat de två senare Saosin-generationerna mer under ett annat namn. Som det är nu tycker jag att det känns som en långdragen undergång, där Saosin-medlemmarna panikartat försöker klamra sig fast vid det de en gång var.


Saosin med Cove i spetsen.

No comments: