17/11/2011

17 nov

Vad händer i mitt extremt intressanta liv just nu? Det kanske är sådant ni går omkring och tänker på. Om ni gör det så kan ni genast sluta fundera, för här kommer svaret: inte mycket. Jag har en hel del praktik, och när jag inte har det så letar jag Paramore-fans att intervjua eller läser kurslitteratur om det som så fint kallas media literacy. De senaste två dagarna har jag dock haft fullt upp med att förbereda ett litet projekt jag ska hålla i på min praktikplats. Det blev snabbt påkommet, så jag har fått plugga in mig på området för fulla muggar.

Och vad ska jag då ha för projekt? Även detta slipper ni fundera på, för svaret får ni på stört. Visst är jag omtänksam? Jag ska lära medietreorna vad information och reklam är för något. Först och främst ska jag föreläsa (det vill säga framstå som en expert inom området och hoppas att de inte genomskådar mig) om ämnet, och sedan har jag hittat på en skojig uppgift åt dem. De ska nämligen få skapa en alldeles egen reklam för framtidsprodukten minnespillret. Kul, va?

Jag har förberett mig genom att läsa i stort sett en hel bok om information och reklam, skrivit ett "manus" som jag ska gå efter när jag pladdrar om hela kalaset, gjort en power point-presentation för både jag och eleverna lättare ska fatta strukturen, och skrivit ihop ett litet stödpapper till eleverna. Stödpapperet är en utvecklad version av power pointen, men kortare än mitt originalmanus. Min tanke med stödpapperet är att de enkelt ska kunna hänga med när jag pratar, och kunna föra anteckningar i marginalen när de tycker att jag säger något intressant. När de sedan arbetar med sin uppgift kan de gå tillbaka i stödpapperet och läsa på om hur reklam bör utformas och så vidare. Jag tycker att jag är väl förberedd, så jag hoppas att det går bra i morgon.

I övrigt har jag och Frida haft vårt första handledarmöte om vår C-uppsats. Det var i går. Vår handledare tyckte att vi låg bra till och sa att vår uppsats säkert kommer att bli finfin. Han gav även en del bra tips och feedback. Det känns bra. Just nu kan vi inte jobba på uppsatsen så mycket, eftersom vi inväntar svar från intervjupersoner (vi gör mail-intervjuer) och dessutom försöker få tag i lite fler fans att intervjua. Men nästa vecka ska vi nog börja analysera det material vi hittills har fått in.

Och i morgon är det bara en vecka kvar till Ben Howards konsert i Stockholm! Kommer att bli hur bra som helst. Ska köpa hans skiva när jag är där. Den har typ den snyggaste framsidan jag har sett i år.

No comments: