20/02/2009

feb 20


Läser i förra söndagens (15/2) DN om hajar och hajattacker. Tydligen är det oroligt på australienska Bondi Beach efter ett par attacker. DN skriver: "Många hajattacker mot människor beror på att hajen ser dåligt. Den tror att en simmare eller dykare är en stor fisk eller en säl." Eh... va? Det kan inte möjligtvis vara så att hajen ser ett relativt stort, potentiellt köttstycke simma runt och bestämmer sig för att äta upp gratismaten, eller åtminstone undersöka huruvida det rör sig om ett stycke kött eller inte? Jag har faktiskt mycket svårt att tro att hajar över huvud taget funderar över om det är en säl eller en dykare den ser. Menar DN att om hajen hade bättre syn skulle den se att "App-app-app, det där är minsann en dykare - inte en säl! Den kan jag ju inte äta, trots att även dykaren består av kött och blod och fett. Nej, bäst att jag simmar vidare och letar efter något som jag enligt mänsklighetens biologiböcker livnär mig på."

Jag tror att för hajar existerar endast köttstycken respektive icke köttstycken. Jag tror inte att hajar har några som helst kunskaper i att skilja sälar från människor i den mening mänskligheten gör det. Att förklara hajarnas människoangrepp med att de har dålig syn är inte legitimt i min värld.

1 comment:

B. said...

SANT!