24/02/2009

feb 24

I dag har jag varit på LiU mellan 10-15. Först grupparbetade vi lite, fördelade rapportarbetet för de här två veckorna och spånade vidare på vår redovisningsidé. Sedan käkade vi lunch och efter lunch var det dags för dagens föreläsning. "Vad kan man veta om religion?" hette den. En dam pratade om många intressanta saker, bland annat att religion på sätt och vis har blivit en vara som staten säljer.

När jag kom hem till Nyköping gick jag på bokrean (jag är en tråkig bokmal, eller tråkig pluggis eller något. Människor har en tendens att tro att jag ska vara jävligt rolig och hipp men så småningom inser de flesta att jag är skittråkig. Så, lite Bob-igt självhat fick jag in även denna tisdag). Gick endast på Bokia i och med att jag har ett presentkort där. Spenderade 49 kronor av presentkortet på Anybody Out There? av Marian Keyes.

Gick hem till mamma och pappa. Scilla är halt i vänster framben. "Köper du böcker du redan har läst?" frågade mamma. "Ja, då vet man ju att man får en bra bok. Annars kanske jag köper en jag inte tycker om. Såna böcker kan jag ju lika gärna låna", svarade jag. "Ja, det har du ju rätt i", sa mamma och sprang mellan korv stroganoffen och tv:n. Hon hade tårar i ögonen och pappersnäsduk redo. Vickan och Danne har ju gått och förlovat sig, som de flesta nog vet vid det här laget. Mamma var oerhört lyrisk över detta, och berättade hejvilt om hela kungaätten och -systemet. Hon kunde inte ens äta i ro, utan reste sig då och då och gick till tv-rummet för att se hur Vickan, Danne, kungen och drottningen satt vid ett antikt bord och talade irriterande inövat om hur glada de är.

Efter middagen åt vi semlor. Supergoda semlor. Som jag har väntat i ett helt år på denna semledag! Semledag låter mycket mysigare än semmeldag. Semmel får mig att tänka på lämmel.

Förresten, när jag satt där i mammas och pappas gröna tv-soffa och florsockrade ner mina svarta byxor kom jag att tänka på att det har hänt många gånger att jag har bitit av skinn från läppen, varpå skinnet liksom åkt med i matstrupen och magsäcken och hela tjofräset i och med att jag faktiskt sitter och äter. Är inte det lite kannibalistiskt? Att äta hud? Läpp-hud? Hud är ju nästan som kött. Så där sitter jag ibland, och äter lite av mig själv. På helt vanliga vardagar, liksom. Inget fancy alls över det.

2 comments:

Anonymous said...

Meh du är inte tråååkig någonstans, sluta.

Sandra Nordin said...

herregud. victoria och daniel. herregud. deras relation har verkligen präglat min dag varav vår webbredaktör har varit helt lyrisk (han är typ 32 och har frank dandy-tröja). jag har fått leta vickan-bilder hela dagen och har du sett videon när drottningen och kungen läser innantill på varannat ord? herregud.