22/08/2011

22 aug

Blir galet besviken på Telenor, hela tiden! Förut hade jag bara mobilt bredband hos dem och hade aldrig några problem. Tyckte till och med att de var väldigt bra, eftersom de har gratisnummer till kundservice + korta väntetider både när man ringer och kopplar upp sig på deras kundchatt.

Men nu. I somras skaffade jag en iPhone med Telenor-abonnemang, och bestämde mig även för att byta ut mitt tidigare bredbandsabonnemang hos dem mot ett nytt, lite snabbare bredband. Följande saker har hänt sedan dess:

1) Jag och Victoria beställer var sin iPhone (exakt samma modell) med cirka 1 veckas mellanrum. Av någon anledning betalar hon 150 kr/månad för sin telefon, medan jag betalar 200 kr/månad. Ringer Telenor flera gånger och frågar varför. De vet inte. De påstår att det kan bli olika kostnader beroende på vem man pratar med. Det vill säga att olika människor hos Telenors kundservice kan erbjuda olika priser. Det låter helt galet, och det är det också.

2) Den första iPhone-räkningen kommer. Telenor försöker få mig att betala ungefär 400 kronor mer än vad jag ska betala. Det de har gjort är att de har lagt på avgifter som jag vid beställningen fick höra att jag inte skulle betala för, plus att de har "glömt" dra bort alla möjliga rabatter som man får tack vare att man är under 26 år. Jag ringer till Telenor och klagar, och de säger då att de har haft problem med sina fakturor och att det är därför detta har hänt.

3) Mitt bredbandsabonnemang går ut mitt i början av en månad. När den sista räkningen kommer är den dock på hela månadsbeloppet - 199 kronor. Jag ringer till Telenor och klagar. De säger återigen att de har haft problem med sina fakturor. Jag får en ny faktura på ungefär 50 kronor. Här försökte de alltså lura mig på ungefär 150 kronor, och därmed är jag uppe i 550 kronor totalt.

4) Min iPhone kommer inte inom en vecka, som utlovat. Jag väntar på avin men ingenting händer. Efter mer än en vecka ringer jag till Telenor och frågar var min telefon är, berättar att jag inte har fått den. Jag vet var den ska lämnas ut, så jag ber dem ge mig kollinumret så kanske jag kan gå och hämta den trots att jag inte har fått någon avi. Telenor säger att de på grund av bedrägeririsken inte kan ge mig kollinumret. Nähä. Jag får snällt vänta. Det går ett par dagar. Jag ringer igen, men får samma svar. Bedrägeririsk. När jag ringer en tredje gång och klagar på att ingen avi har kommit får jag dock höra något annat. Nu går det plötsligt att få kollinumret. En snäll kille ger mig numret och jag går och hämtar ut min telefon. Telenors personal verkar alltså följa lite olika regler. Allt verkar bero på vem man råkar hamna hos när man ringer dem. Det var förresten tur att jag fick det där kollinumret, för jag har fortfarande inte fått någon avi. (Avi-problemet är förmodligen inte Telenors fel, det har antagligen blivit någon miss hos posten, men problemet här gäller att Telenor inte var tillräckligt hjälpsamma och gav mig kollinumret direkt.)

5) Min första räkning för det nya bredbandet kommer. Nu försöker Telenor lura mig på 250 kronor, och därmed är jag uppe i den skandalösa summan 800 kronor. När jag ringde och beställde bredbandet lovade hon i kundtjänsten att jag inte skulle betala för anslutningsavgiften, men ändå fanns den med på räkningen (precis som när jag fick min första iPhone-räkning). Jag ringer och klagar. Killen i kundtjänsten drar bort anslutningsavgiften och skickar en ny faktura.

Det enda ordet som kan användas för att beskriva det här är tråkigt. Här gör man ett val att bli så kallad helkund hos Telenor, och så försöker de lura mig på 800 kronor inom loppet av två månader. Jag är student. Jag har inte ett överskott av pengar som jag gärna ger till Telenor. 800 kronor är sjukt mycket pengar för mig. Ett par t-shirtar. En tröja. Åtta stycken sprillans nya skivor. Två konsertbiljetter.

Att få en felaktig faktura en gång är okej. Det är ett ärligt misstag som vilket företag som helst kan göra. Men tre felaktiga fakturor. Det är inte okej. Och det handlade inte om några tior. Det handlade om 800 kronor. Och trots att jag har ringt och klagat många gånger nu på diverse saker (se punkt 1-5 ovan) har jag inte fått någon som helst kompensation; inte ens en ordentlig ursäkt. Telenor har inte ens sagt att de verkligen hoppas att det här inte ska hända igen. Förstår Telenor ens hur tråkigt det är att behöva ringa till dem för att man har fakturerats för en anslutningsavgift som man blev lovad inte skulle finnas med på fakturan? Det verkar inte så. De verkar över huvud taget inte ha någon koll på vilka avgifter som kommer med på fakturorna och inte. I fortsättningen kommer jag givetvis lusläsa alla mina Telenor-fakturor och se över att de har dragit bort alla rabatter ordentligt. Tråkigt att jag ska behöva göra det, men bevisligen nödvändigt.

1 comment:

Victoria said...

Ja usch såååå dåååligt, på min första I-phone räkning hade de ju lagt på kostnad för TVÅ simort fast jag inte skulle betala för något, de tar alla chanser de kan få för att få in pengar:O