27/11/2012

27 nov

Det var länge sedan jag lärde mig så här mycket under en 7,5-poängs-kurs. Det var väl möjligtvis i somras, när jag läste webbutveckling och faktiskt kan göra hemsidor sedan dess. Men nu handlar det ju om litteraturhistoria. Antiken och medeltiden. Har pluggat på om Homeros, Dante, Boccaccio, Sapfo, Catullus, Aisopos, Vergilius och en massa andra sedan länge döda människor. Folk som liksom satt och skrev ihop en massa bokstäver, (förmodligen) utan en enda tanke på att vi så här hundratals (ibland tusentals) år senare fortfarande skulle sitta och läsa just de där orden. Folk som har blivit megakändisar utan att de hade en aning om att de skulle bli det. Det är galet. Världen är galen. Och tänk så få grejer som är bevarade från den där tiden för ett par tusen år sedan, jämfört med hur många grejer som bevaras i dag. Allt bevaras. Det är ju liksom plikt på att spara ett visst antal ex av typ varje grej som trycks. Det är helt sjukt.

Vet inte vad jag vill med det här inlägget. Vill inte särskilt mycket alls just nu förutom att skriva tentan i morgon. Får den överstökad. För ovanlighetens skull har jag inte haft någon tentaångest alls. Har bara läst på så gott jag kunnat. Man kan inte göra mer än sitt bästa. Har liksom inte ens kraft att ha tentaångest. Det är bara onödigt.

När tentan är över, någon gång runt klockan 12 i morgon, ska jag gå hem och sedan inte lyfta ett finger på hela resten av dagen. Lägga mig i sängen och lyssna på skivor. Eller kanske ha Breaking Bad-maraton. Nu ska jag förresten också lägga mig i sängen. Klockan är snart halv tolv. Måste nog gå upp kvart i sex i morgon bitti om jag ska hinna äta frukost ordentligt innan tentan. Då är det verkligen dags att sova nu.

No comments: