17/11/2008

nov 17





Redigerad 16 februari 2016:

Här kommer några väl valda ord om lyxkryssningen jag var på förra veckan. Båten hade femton våningar. Den var, kan man säga, lite större än en vanlig svensk eka. En dag när jag och Therése låg och solade mellan däck elva och tolv såg vi en tant som använde sin Chanel-sjal som solskydd för huvudet. Sedan simmade hon. Med Chanel-sjalen på huvudet. Det fanns sådana där. Lyxtanter, alltså. Det fanns även stekargubbar, italienska sådana med hästsvans som frisyr. Therése och jag bara låg där och tittade på alla människor. [...]

Allt man någonsin kan tänka sig fanns att göra på den där båten. Man kunde fan till och med gå och gifta sig. Nästan all mat var gratis. Det fanns buffé hela dagarna och kvällarna. Först var det frukostbuffé, sedan lunch, sedan afternoon snacks-buffé (hamburgare, pizza, pasta och wok bland annat) och sedan middagsbuffé. På frukostbuffén fanns det tacos. Det tyckte jag som svensk var väldigt exotiskt. I Sverige ska allt vara lagom så vi äter inte tacos till frukost. Då kan man bli intagen på hospitalet. Och då vill ingen komma och hälsa på.

[...]

Vi levde som i en liten bubbla hela kryssningen. Om man tänker sig hur det skulle vara att dö och komma till paradiset så var kryssningen ungefär så. Det största bekymret vi hade på båten var om vi skulle bubbla inomhus eller utomhus. Det fanns sju bubbelpooler. Snacka om beslutsångest. Dagens kryssnings-problem. Om man inte ville behövde man inte göra någonting själv. Servitrisera/servitörerna la servetten i knäet på en om man råkade glömma; en dag hade någon till och med spolat i toaletten i vår hytt. [...]

3 comments:

Anonymous said...

Ja jag kan nog inte säga något mer än att det verkar så himla perfekt:)

B. said...

Haha, vilka lyxbesvär!
Jag älskar att läsa din blogg. =)

SCUQ said...

Det verkade så mysigt att gå på bio själv. Och sen bara, äh, screw this, och gå till hytten. Kunna göra vad man ville liksom.