21/11/2008

nov 21

Finns det over head taken (över huvud taget) något skönare än att glida ner i soffan på fredagseftermiddagen, se en film och bara njuuuuuuuuuuta av den kommande helgen? Detta tänkte jag när jag kom hem från skolan. Att det skulle bli så himla underbart lovely. Synd bara att jag råkade välja en supermegasorglig film så att jag började gråta. Av detta blev jag sedan så utmattad att jag var tvungen att gå och lägga mig. Somnade och sov. Så lyckat blev det där med myseftermiddag för mig.

Nu ska jag berätta tre saker jag inte har berättat för er. Dessa tre saker har temat medmänniskor as we want them to be. Ni vet, Sverige är så jävla kallt och vi är så extremt vemodiga, vi svennar, men nu ska ni ta mig tusan få dra er baklänges en liten stund. Det är ni värda! Here we go. Det handlar alltså om tre situationer. Situation ett: jag sitter i en fullsatt buss (det är så fullt att några står) i Linköping. En tant i hatt kliver på. Jag reser mig då och överlämnar min plats åt den bräckliga tanten och hennes lilla handväska. Till henne säger jag: "Du kan sitta här", och hon svarar med ett skört tack och ser uppriktigt glad ut. Situation två: på trottoaren utanför kinarestaurangen på Öster i Nyköping. Jag går bakom en kvinna. Framför sig har hon en barnvagn, och vid sin sida sin fyraårige son. De tar upp hela trottoaren, och går givetvis väldigt sakta då pojken vill stanna och titta på allt av intresse. Jag tänker inombords: "Jävla barnvagnar!" och gör en ansats för att gå om vid sidan av trottoaren. Kvinnan vänder sig då om, ler sitt mammaleende, stannar upp och lämnar plats åt mig så att jag kan gå om. Situation tre: i dag på tåget från Norrköping till Nyköping. En man sitter och läser en bok. Mitt emot honom sitter en tjej i tjugoårsåldern. Mannen tittar upp på henne ett par gånger, tvekande. Efter en stund säger han: "Ursäkta, jag bara... Du har något svart där", och visar på sin egen kind var det svarta på hennes kind finns. Tjejen kunde alltså gå och tvätta bort det, i stället för att gå runt med det hela dagen.

Ibland händer sådana här grejer. Och man kanske inte lägger märke till dem. Eller så lägger man märke till dem, men viftar bort dem som "någon trevlig grej som hände". Jag tycker att det är fina saker, och fina saker ska man inte vifta bort. Dem ska man blogga om.

Nina Hemmingssons bild.

2 comments:

Anonymous said...

Det har du rätt i, det var fina händelser:)

SCUQ said...

Fan va härligt att du tar upp det. Kan vi agreea på att skriva varje gång en fin situation dyker upp sådär? En tumning på det eller så. Det hände så otroligt många gånger på tågluffen. Människor är fina, människor är bra, de har logik i sig och människor är klippor. Faktiskt.