14/01/2011

14 jan

I juli förra året lovade jag heligt att läsa alla (!) Twilight-böcker. Och nu har jag kommit igång med det hela. Läser just nu den första boken i serien. Har inte kommit så långt än, så jag kan inte direkt påstå att den är bra. Ganska intetsägande, än så länge. Men det kanske tar sig.

Hur många Twilight-böcker finns det, förresten? Jag vet faktiskt inte ens vad jag har gett mig in i. Men det kan ju knappast finnas fler än vad det finns Harry Potter-böcker, och de här Twilight-grejerna är ju inte ens i närhetens av Harrys tjockhet, heller. Inga tusentals sidor, precis. (Som tur är.)

Hoppas att jag har beräknat trenden rätt, det vill säga att Twilight-yran kommer att hålla i sig ett tag till. Annars läser jag ju böckerna förgäves. Jag gör det ju trots allt för mina blivande elever; för att jag i framtiden ska kunna svara ärligt på om de bör hålla sig borta från Twilight eller om det är värt att läsa hela faderullan. Och då blir ju det faktum att mina blivande elever (om typ 3-4 år) känner till vampyr-storyn genast ganska avgörande.

No comments: