16/01/2011

16 jan

Sitter och lyssnar på Adepts Another Year Of Disaster. Victoria tycker att de skriker brölar lite onödigt mycket, men hon är så illa tvungen att lyssna. Då ska vi se, dags för ett efterlängtat reklamavbrott!

Adept är ett post-hardcore-band från ett litet gupp i vägen kallat Trosa. När jag gick i högstadiet spelade Adept in demos. Trosa är ohälsosamt litet så alla känner alla och allt alla gör kommer till alla andras kännedom. Becca brukade spela upp demosarna för mig. En låt hette Suicide Note och vi skrattade lite åt sångarens trånande viskning som kom någonstans mitt i smeten. Det lät skojigt. Inte så hardcore. Men resten av låten var så klart förträfflig. Likaså Missing Girl Found Dead, som fortfarande är en av Adepts bästa låtar i mitt tycke.

I alla fall. Trosa hade några mindre lyckade band konstellationer av folk som spelade musik ihop. Konstellationerna kom och gick. En spelning på gårn (den kallades så, fritidsgården) hit och dit. Ingenting ledde någonvart. Förutom ett band: Adept. Adept fortsatte att spela medan alla andra la ner. Inget annat band var ju så bra som Adept.

Och tack vare att Adept inte la av (och att de spelade på andra ställen än gårn i Trosa), sitter nu en massa ryssar och skriver snälla saker om Adept på Last.fm. Jag fattar inte vad de skriver, men det är med all säkerhet fina saker. Folk som inte är ryssar skriver saker som "these guys are fucking amazing", "One of the few awesome post-hardcore bands", "this band has talent" och så vidare.

Närmast på Adepts att göra-lista är att spela som förband till A Day To Remember i Tyskland. Och i sommar ska de tydligen spela på samma festival som Ozzy Osbourne och Slipknot.

Det var dagens lilla upplysning/reklamavbrott. Om ni vill veta mer om Adept rekommenderar jag Last.fm eller MySpace. Den där bilden där uppe tog jag förra året.

No comments: