25/01/2011

25 jan

Lyssnar på The Decemberists senaste album The King Is Dead. Jag gillar utsidan. Det är en bild av en massa barrträdstoppar, sedda ur ett grodperspektiv. Bakom topparna finns en gulskimrande himmel. Det är fint, tycker jag. Jag dömer ofta album efter deras omslag. Med detta inte sagt att jag dömer ut vissa skivor bara för att de har fula omslag - jag köper fula skivor också. Och många av dem är bra. Men jag gör ofta så att jag köper en skiva bara för att den har en fin utsida. Det är ju halva nöjet med att febrilt stå och bläddra bland plastfyrkanter i en skivbutik: att se alla omslag. Att se hur alla har valt att paketera sin musik för omvärlden.

Och om ni undrar över The Decemberists insida: nya skivan är bra. Han har en behaglig röst, Colin Meloy. January Hymn har fastnat bäst, hittills.

No comments: