18/02/2011

18 feb

Äntligen har jag kommit på en rolig sak jag skulle vilja skriva om på hemtentan. Innan jag avslöjar idén ska jag kort sammanfatta vad tentan går ut på. Uppgiften ser ut som följande: man ska välja en aktuell populärkulturell text. (OBS! Ordet text kan betyda i stort sett vad som helst - skriven text, bilder, filmer, affärer och så vidare. Jag vet att det låter sinnessjukt men det är väl något snille som har kommit på att så ska det minsann vara.) Därpå ska man motivera varför texten är poppiskultis. Dessutom ska man redogöra för innehållet. När detta är gjort är det dags att beskriva vilka diskurser (ett av mina hatord, för er som undrar - det är för luddigt för sitt eget bästa) man hittar i texten. Det handlar alltså om att reda ut vilka underliggande meningar och konventioner man hittar i texten. Dessa diskurser ska sedan sättas i ett större perspektiv, där man reder ut hur de kan kopplas till andra poppiskultis-texter/-fenomen. Det gäller alltså att hitta en förklaring varför ens valda text ser ut som den gör. Diskurserna man har hittat ska sedan studeras ur något/några specifika perspektiv, exempelvis barn, feminism eller globalisering.

Okej, nog om detta. Nu till det roliga: mitt eventuella text-val. Jag funderar på att skriva om The Sims 3. Nu kanske några av mina yngre läsare tänker typ what in the hela värld! får man skriva om Sims på universitetet? Ja, det får man. Tänk vad mycket det finns att hämta i The Sims 3. Vad simmarna blir lyckliga av (att köpa saker + att lyckas på jobbet), hur simmarna får se ut (alla tjejer måste ha klänning/kjol när de är "finklädda"), hur barnen ska uppfostras för att bli "bra" simmar (göra sina läxor, jobba extra för att öka sina prestationer i skolan) och så vidare. Nu ska jag bara skumma igenom litteraturen en aning för att försäkra mig om att jag verkligen kommer kunna skriva flera sidor om Sim-världen.

2 comments:

Victoria said...

Bra val :)

Elvira said...

Håller med om att ordet diskurs är för luddigt för sitt eget bästa. Och varje gång vi får en hemtenta dyker alltid frågan "Kan man verkligen skriva om detta på universitetsnivå?" upp i mitt huvud.