29/04/2011

29 april

SVAR PÅ FRÅGESTUND!



Vem var din favoritmedlem i Spice Girls?
Min favorit i Spice Girls var Melanie C. Så här i efterhand är jag mäkta stolt över mitt val av favorit-kryddis: hon var ju trots allt den enda som hade någon som helst talang inom området sång.

Vilken är din favoritfärg?
Det beror alltid på sammanhanget. Men jag väljer nog röd, för det gillar jag i alla sammanhang. Gillar även färgen olivgrön. Så här ser den färgen ut. Jag gillar den faktiskt så pass mycket att jag målade en hel vägg i den färgen när jag bodde i en etta i Nyköping.

Vad skulle du välja: Att åka runt på turné med Erik Saade och vara en av hans dansare eller att inte få gå på några livekonserter på ett år?
Jag skulle turnera med Saade. Dock skulle jag sjukanmäla mig varje kväll när det vankades dansuppträdande, och i ställe självutnämna mig till turnéfotograf.

Hur skulle din meny i Halv åtta hos mig se ut?
Enkel men god. Jag skulle göra sådan mat som alla egentligen vill ha, men ingen vågar laga eftersom man tror att det är för enkelt. Det viktigaste är att gästerna får mycket mat så att de blir mätta. Antagligen någon bruschetta till förrätt, något med kyckling till huvudrätt. Självklart fransk kladdkaka till efterrätt! (Och kaffe. Varför är det så många i Halv åtta som inte serverar kaffe? Ett evigt mysterium.)

Vilket var ditt favoritbarnprogram när du var liten?
Hmm… Svårt! Jag vet att jag älskade Bumbibjörnarna; björn-killen med kepsen var min favorit. Och så gillade jag Luftens hjältar. Jag gillade även Ika i rutan, trots att det var en aning skrämmande. Just nu kommer jag inte på så många barnprogram, men jag tittade nog med glädje på det mesta. De vilda djurens flykt var ju också bra.

Vilken kaksort gillar du bäst?
Mariekex!

Exakt hur många skivor har du?
Räknade i förmiddags och kom fram till följande:

323 album
13 EP:s
50 singlar

Vad gör du om tio år? Hur ser ditt liv ut då, tror/hoppas du?
Om tio år är jag lärare på en gymnasieskola där det inte jobbar några bakåtsträvande stolpskott. Mitt arbetsteam är helt enkelt underbart; vi arbetar för att elever verkligen ska längta efter att få komma till skolan varje dag och suga i sig alla ord och kunskaper som flyger runt i klassrummet. I övrigt bor jag i en något större och finare lägenhet med meine fraugen. Kanske har vi till och med haft råd att skaffa oss en bil. Eller i alla fall en hund. Jag har en skivsamling på omkring 1000 (bra) skivor och jag har hunnit se Blink-182 göra sin grej mitt framför ögonen på mig.

Har du någonsin funderat på att bli vegetarian? Why/why not?
Jag har aldrig funderat på att bli vegeterian. Det beror på att jag älskar kött. Gris, ko, kyckling. You name it. (Okej, inte husdjur och självklart inte människor, men i övrigt.) I skrivande stund finns det faktiskt inget jag längtar efter mer än att stoppa i mig lite grillad fläskfilé tillsammans med tzatziki och pommes.

Vem är din största förebild här i livet? Varför?
Den här frågan är svår. Jag tror faktiskt inte att jag någonsin har haft en (1) förebild. Det är som att olika delar av mig har olika förebilder; olika människor som är aldrig sinande inspirationskällor. Jag tycker om människor som lyckas hålla fast vid ett intresse under väldigt lång tid och medverkar till att generellt utveckla intresset. Detta kan gälla musiker som har hållit på med en viss typ av musik så pass länge att de har medverkat till att musikens utveckling tagit en speciell riktning. Det kan också handla om till exempel Rodney Mullen. Han har givit skateboardkulturen så mycket att det i stort sett är obeskrivligt. Det tycker jag är väldigt fint. Han är en inspirationskälla och därigenom – antar jag – en förebild; jag vill också ge något tillbaka till det jag tycker om som mest.

Jag imponeras och inspireras också av människor som presterar otroligt bra trots att ingen förväntar sig det. Det är lite svårt att förklara. Jag kan exemplifiera: fotografer. Man förväntar sig att en väldigt känd fotograf ska ta galet snygga bilder. Men jag blir mer imponerad av en ”amatör” som levererar riktigt snygga foton, eftersom det är mer oväntat. Det går att ta fler exempel. Vi kan ta musik. Om världens mest kända artist släpper en riktigt bra skiva blir jag mindre imponerad än om en helt okänd förmåga gör detsamma. Hänger ni med? Det oförväntade överraskar. Det jag hade räknat minst med inspireras jag mest av.

Vilket är ditt drömjobb? (Det får vara hur osannolikt som helst.)
Helt ärligt så är lärare mitt drömjobb. Jag kan inte tänka mig något finare än att vara en bra lärare som elever uppskattar och som de faktiskt tycker sköter sitt jobb (det finns för många skitlärare där ute).

Vilket djur tycker du är läskigast respektive bäst?
Läskigast: harkrankar. I början fick pappa fånga alla harkrankar och släppa ut dem. Sedan, när jag bodde själv, så dammsög jag upp dem (eller stängde in dem på toan och hoppades att någon skulle komma och lösa problemet åt mig). Nu har jag Victoria, så jag låter henne ta hand om harkrankarna.

För övrigt är jag rädd för spindlar (inte de minsta, men resten). Och vuxna katter. Litar heller inte på hästar.

Bästa djuret: hund. Helst hundar som har mellanlång päls och ser snälla ut. Typ Scilla-hundar (flat coated retriever) eller golden retriever. Hundar som ser arga ut är läskiga.

Vad skulle du helst använda om du var tvungen... buffalo-platåskor eller stilettklackar?
Platåskor! Om jag hade sådana skulle jag leka Spice Girls hela dagen.

Hur boostar du dig själv om du har en dålig dag?
Om det inte krävs så mycket boost drar jag på någon skön pepp-låt. Gärna NOFXs Thank God It’s Monday, eller Pezz When I Was A Little Girl eller Millencolins Pepper. Fungerar även ypperligt med låtar som påminner om barndomen, exempelvis Backstreet Boys, Britney Spears eller Aqua. Ingenting piggar upp som 90-talets bedrifter.

Krävs det lite mer boost är det en annan femma. Då är jag ganska bra på att unna mig något, till exempel en chokladruta till kaffet. Att ägna sig åt tv-spel eller The Sims i några timmar brukar också hjälpa. Men det beror helt på situationen, det vill säga på vilket sätt min dag är dålig.

När ska vi ses (om jag lovar att inte bli magsjuk och avboka)?
Så snart som möjligt! Jag kan nästan när som helst.

Vilket är det bästa ordet du vet?
Det beror på om jag ska se till ordets innebörd eller mer själva formen på ordet. Listar ett gäng ord vars form jag gillar:

Du
Ingenting
Ord
Söndag
Verkligen
Samtiden
Honung
Tystnad
Skurit

Men det finns hundratals ord. De är fina på olika sätt och vid olika tillfällen.

No comments: