28/05/2013

28 maj

Victoria tycker att jag måste blogga mer igen. Därför ska jag nu berätta för er alla hur det går med mitt mejeriproduktsexperiment/-projekt. Det går finfint, kan jag meddela. Jag har fuskat några gånger då jag bland annat har ätit fetaost, men det kan alltid skyllas på att man ska trappa ner, inte sluta med allt på en gång. Så säger vi, tycker jag. Så var det då det här med att hitta ett alternativ till min älskade yoghurt, som jag saknar innerligt. Havregurt var inte okej. I alla fall inte naturell havregurt. Sojgurt var bättre. Har provat blåbär och jordgubb hittills, båda är goda. Men jag vill inte äta sockrad gurt varje dag, så jag har bestämt att jag bara får äta gurtar av olika slag på helgen. I veckorna blir det gröt och/eller ägg och/eller mackor, helt enkelt. Jag ska nog slå till på en smaksatt havregurt någon dag, dock. Prova. Det finns nämligen någon form av obehaglig relation mellan sojaprodukter och cancer, så jag vill inte äta för mycket sojagrejer. Inte för att jag skulle ha råd att äta sojgurt varje dag i vilket fall, det är nämligen ungefär tre gånger så dyrt som vanlig yoghurt. Inte bra.

En bra sak som jag har upptäckt är havrevarianten av matgrädde. Jag och Victoria använder matgrädde rätt så ofta, så där behövde jag verkligen ett substitut. Hittade då denna Oatly iMat. Varför de har gjort en Apple-referens är ännu oklart:




Det ni ser på bilden är alltså något slags veganalternativ till matgrädde. Gjort på havre i stället för mjölk. Det finns två mycket goda nyheter med denna produkt: 1) När man lagar mat med den känner man ingen skillnad i smak jämfört med om man skulle ha lagat med grädde. 2) Den kostar inte mer än matgrädde. Slutsats: en riktigt bra produkt. Inte bara för mig. För oss alla! Vid det här laget har väl alla hört att vuxna människor inte bör konsumera för mycket mjölk? Precis. Då finns denna havreprodukt att tillgå. I går gjorde jag förresten raggmunk och då använde jag havremjölk i stället för vanlig mjölk. Okej, havremjölk är väl inte det rätta ordet, eftersom det inte innehåller någon mjölk alls. Men ni fattar. Poängen är att det finns många tillfällen då man kan välja något alternativ till mjölk. För sitt eget bästa. En mejeriprodukt kommer jag dock inte att sluta med: smör. Jag läste någonstans på nätet att om man drar ner på mejeriprodukter av den anledning som jag gör så kan man ändå behålla smör. Det var tydligen något med hur smör tillverkas som gör att det är så lite mjölktjofräs kvar där i, så man kan lika gärna äta det. Typ. Notera gärna min otroligt vetenskapliga formulering.

No comments: