22/04/2012

22 april

Tanken slog mig plötsligt: det finns så många bloggar där ute som är så otroligt lika. Och då menar jag både förpackningen (layouten), innehållet och människorna bakom dessa bloggar. Den typiska layouten: vit bakgrund. Det mesta är över huvud taget vitt. Svart text, helst ett smalt teckensnitt. Gärna versala rubriker. Skitstora bilder. Helst så stora att de inte ryms inom skärmupplösningen, utan man måste scrolla ner för att få se mer och mer av bilden. Bilderna föreställer gärna bloggaren själv, någon av bloggarens vänner (som bloggaren själv har fotat och därför kallar de typ två bilderna photoshoot), fika på stan eller "inredning" ("inredning" innebär typ bloggarens rum/detaljer i rummet. Gärna Mac-datorer och gulliga grejer. Det mesta är vitt.) Ungefär var tredje inlägg (det här är vetenskapligt uträknat av mig) handlar om dagens outfit. Ofta pryds inlägget av ett självporträtt, där bloggaren alltså visar vad hen har på sig. De lite mer avancerade blogg-människorna har skapat något slags kollage där de har lagt in bilder på de berörda plaggen. Med information om var man kan köpa hela kalaset, så klart.

Jag säger inte att det här är något dåligt fenomen. Jag säger inte att jag har något emot det. Jag gillar vitt. Jag älskar bilder. För att inte tala om bloggar; min bästa litt. Men det är ett fenomen som mitt vetenskapliga öga har lagt märke till och därför ville jag, som den forskare jag är just nu, lyfta fram det inför er andra. Det är intressant hur så många bloggar är så lika; hur de i stort sett bara reproducerar våra största modetidningar och de allra största modebloggarna. Både gällande layout och innehåll. Jag väntar med spänning på en ny våg. Ny bloggvåg. Vilka bloggtrender väntar runt hörnet?

Hur fint är det inte, förresten, med bloggar? Så många människor som bara fläker ut sitt liv på nätet, så att alla andra ska kunna läsa. Vi delar med oss. Så många liv att ta del av. Välj och vraka. Den bästa dokumentationen av samtiden.

No comments: