10/05/2012

10 maj


Just det, i går gick vi spontant på bio. Den enda filmen som båda kunde tänka sig att se var The Hunger Games, så vi köpte biljetter till den. Jag hade inga särskilda förväntningar; tänkte att det kanske var en överdrivet hajpad pubbe-unge-film (typ som Twilight). Ack, så fel jag hade! The Hunger Games var väldigt bra. Högst sevärd. Gå och se den innan den slutar gå på bio! Den passar alla som gillar spänning och/eller drama. Eller bara deprimerande dystopier. Ju mer jag tänker på filmen, desto bättre tycker jag faktiskt att den är. En film som suger sig fast i hjärnan länge efteråt. Sådana filmer är alltid säkra kort.

Och det kan ju finnas fler än jag som inte riktigt har koll på det här med vad The Hunger Games handlar om, egentligen. Det hade nämligen inte jag förstått innan jag satt där framför bioduken i går. Man bara hör hur folk snackar och snackar om någon ny, hajpad film och orkar inte riktigt bry sig (för man tror att det ska vara typ en ny Twilight). Därför ska jag nu upplysa er, vilsna själar, en smula. The Hunger Games är första delen i en serie. Filmen baseras på en bok, den första boken i en serie med samma namn. Filmen utspelar sig i framtiden, och handlar om att ett antal barn och ungdomar varje år utses att delta i ett livesänt tv-program. Tv-programmet går ut på att barnen och ungdomarna ska mörda varandra tills en enda person återstår, det vill säga vinnaren. Det är väl det, i stort sett. Vad resten av böckerna handlar om/resten av filmerna ska handla om har jag ingen aning om. Det visar sig!

No comments: