25/01/2013

25 jan


Nu har det hänt något mycket märkligt. Vi kan kalla det ett paradigmskifte. En ny era. Jag - ja, du läste rätt; jag - har köpt märkesschampo. Jag som alltid har lagt så lite pengar som möjligt på schampo och balsam. Har väl inte precis köpt Eldorado, men vi kan säga att jag har hållit mig i prisklassen 30-40 kronor per flaska. Cirka. 

Så här började det: jag var och klippte mig innan jul. Då frågade frisören om jag inte hade ont i hårbotten, för hon upptäckte något som såg ut som eksem. En irriterad hårbotten med någon form av utslag. Kliar det inte? frågade hon. Det hade jag aldrig reflekterat över. Det kliade inte, inte vad jag hade lagt märke till i alla fall. Men så sög jag på den där karamellen och insåg att det kanske kliade, bara det att jag var så van vid det att jag inte märkte det längre. Och ju mer jag tänkte på det, desto mer kom jag på mig själv med att klia i hårbotten.

Frisören hade berättat för mig att hårbottnen kan bli irriterad av att man använder "fel" schampo. Vad "fel" schampo är enligt en frisör har jag ingen aning om, men allt som kostar mer än 40 kronor per flaska måste ju vara lite mer rätt, i alla fall. Därför slog jag till på produkterna ni kan skåda i bilden ovan. Ett schampo och ett balsam. Scalp betyder alltså hårbotten, och det där ska tydligen vara bra för just den. Och nu sitter jag alltså här med två dyra flaskor och hoppas att min lilla scalp ska bli lite mindre arg på mig. Det är ju värt ett försök, i alla fall.

Det är alltså ingen vanlig gammal dammig ungdomsblogg ni avnjuter längre. Nej. Härmed kan ni arkivera denna blogg under kategorin hälsa. Välmående. Kanske mode. Modelejonets blogg. Jag är så gott som en fashionista. Om jag köper en egen burk av den där Clarins-krämen som Victoria har (som jag snyltar av typ varannan dag) så är jag nog det. En fashionista med en välmående hårbotten.

Nog om det! Ni måste långsamt vänja er vid det nya modelejonet inom mig; det får inte bli för mycket på stört. Därför kommer här lite av det gamla vanliga: Alfons. Han har faktiskt bott hos oss i nästan exakt ett år nu. Lite mer, till och med. Han flyttade hit i början av januari förra året. Det firar jag med ett par bilder jag tog i dag. 



No comments: