02/01/2013

2 jan

Hade inget kaffe i munnen när jag öppnade studentmailen för en stund sedan. Men hade jag haft det så hade jag satt det rakt i vrångstrupen. I inkorgen fanns nämligen ett mail från den här kursens lärare, där hon lite glatt (kan jag tänka mig) överraskade (chockerade) oss studenter med att hemtentan äger rum nästa vecka.

Okej, resten av människorna i min klass kanske inte blev chockade. Vad vet jag. Själv hade jag i alla fall ingen aning om att vi redan ska ha tenta på den här kursen. Jag hade räknat med att det var minst ett par veckor kvar till dess. Det här ändrar minst sagt mina planer för det som återstår av den här veckan. Tentan delas ut på måndag och så måste jag ha läst i stort sett allt. Det är svårt att hinna läsa under tiden man har hemtenta. Hittills har jag kvar en hel drös romaner plus några hundra sidor i facklitteraturen. "Amen hallå asså vad kul å ba läza en massa spenande böcker liksom!!!11!!" tänker ni kanske nu. Då kan jag på stört upplysa er om att det inte är ett dugg spännande att läsa en massa skitgamla böcker från typ 1500-/1600-/1700-talet när man är tvungen att göra det. Dessutom måste man (i alla fall jag, eftersom jag ligger efter i planeringen) läsa hejdundrande snabbt samtidigt som man måste memorera allt det viktiga ur alla böcker, eftersom i stort sett vilken fråga som helst kan dyka upp på tentan.

Så ligger det till. Blev så stressad nu att jag känner mig lamslagen. Har i alla fall gjort i ordning en kanna kaffe, och ska nu ta plats i sängen och fortsätta läsa Prinsessan de Clèves. Har väl ungefär hälften kvar av den (astråkig bok). Sedan blir det Den unge Werthers lidanden eller Tartuffe eller något. Till min stora glädje har även UR gjort tv-program om typ romantiken, upplysningen och så vidare. De ska jag helt klart se. Behöver titta på något som omväxling till allt läsande. Och UR lär ju vara sjukt pedagogiska. Perfekt för mig just nu.

No comments: