15/04/2013

15 april

Alfons duschade i dag. Att duscha en katt är inte lika lätt som att duscha en hund. Alfons bli helt galen och rivs och mjauar och hoppar ur badkaret. Redan från Alfons första dusch-upplevelse har vi kört på metoden att jag håller i honom och Victoria sköter själva duschandet. I början hade jag diskhandskar på mig, för att få ett grepp om Alfons som han inte skulle kunna ta sig ur. Det slutade med att han klöste sönder hela handskarna. En gång klättrade han upp i duschdraperiet och ramlade ner från stången. Den här gången provade jag en ny mundering: långärmad tröja och tumvantar. Fick inte ett enda rivsår.

Men det allra jobbigaste med att duscha, för Alfons egen del, är när torkningsprocessen börjar. Alfons vägrar få hjälp på traven och bli torkad med en handduk. I stället slickar han sig torr, vilket tar flera timmar. Under tiden torkar han sig så febrilt att han knappt hinner andas. Och så darrar han för att han blir så kall av att gå blöt så länge. Sedan är han helt utslagen. I kväll, till exempel, så låg han i mitt knä jättelänge för att få värme, och somnade där. Tur att katter inte behöver duscha så ofta.








No comments: