01/03/2016

1 mars

En av mina ettor kom en gång, helt spontant, på ett ord som jag direkt kände är mycket användbart.

---

INT. I KLASSRUMMET - DAG

LÄRAREN och klassen diskuterar hur olika åldersgrupper pratar. ELEV 1 beskriver hur en äldre person använder ordet "grymt".

ELEV 1
Jag vet liksom inte om han är ironisk eller inte när han säger att något är grymt. Han kan liksom säga "Du är så grym!" och jag vet inte om han menar bra, som vi i min ålder gör, eller dåligt.

LÄRAREN
Men hur gammal är den här personen?

ELEV 1
Alltså... Det är svårt att säga.

LÄRAREN
Okej, men är det liksom en penschis eller mer någon i min ålder?

ELEV 1
Nää, men han är typ en killgubbe. Alltså det är en kompis pappa.

SCEN SLUT

---

Älskade ordet killgubbe från första stund! Precis som kollegieblocksromantik är ju det här ett ord som ger direkta associationer, såsom dessa:




















Ni vet, sådana där killar som man blir förbryllad över när man ser. Är han 25? Är han 40? Är han en trebarnspappa, månne? Precis den här tanken slog mig när jag för första gången såg Snygg-Erik i Idol. I mina ögon har han alltid sett ut som en liten pappa. Som jag hade behövt ordet killgubbe för att beskriva honom redan då. Killgubbar har alltså den karakteristiskt helylliga pappa-looken med avslappnade, intetsägande kläder som passar för lek och bus. Allt som oftast har killgubbarna något skojigt på gång med sina barn, typ som att vara på en härlig cykeltur i "friska luften" eller arrangera en liten "turnering" med olika aktiviteter i trädgården. Självklart bjuder killgubben in grannbarnen till själva tävlingen. Det är ju sååå härligt att se ungarna skratta tillsammans. Så tänker killgubben där han står vid sin grill och brassar några hamburgare.

No comments: