14/03/2016

14 mars

Dagens stora snackis har så klart varit kents avsked. Själv blev jag minst sagt förvånad när jag hörde om det på radion i morse. Sedan gick jag in på kents hemsida för att se avskedsvideon och lyckades då ändå frambringa ett leende i denna sorgsna stund (hallå, de är ju ändå Sveriges största rockband - det är inte bara något de själva har hittat på i sitt storhetsvansinne) med anledning av den fenomenala idén och produktionen. Slänger in videon här så att ni som inte har sett den än kan se den, och vi som har sett den kan njuta en gång till:



Ryser i hela kroppen av välbehag när jag ser detta lilla mästerverk. Dödsmarschen. kentsymbolerna. De tomma gatorna. Vill veta hur de rent praktiskt har filmat detta; har gator spärrats av? Vad har kalaset kostat? Finns det behind the scenes-klipp med tigern? Kan ni ens fatta hur påkostad kents sista turné kommer att bli? Det här är alltså bandet som kom i helikopter till en spelning på Hulstfred och som en annan gång fick tusentals fans att klä sig i vitt under en konsert. Vilket annat svenskt band kommer ens sådana idéer? (Parentes: googlade nämnda absurda händelser och fann att Café skrivit en hel text om varför kent är musikens Zlatan. Snacka om att sätta ord på min vaga tanke!)

Den här videon innehåller alltså: 1) en dödsparad, 2) en dödsruna, 3) texten "SISTA ALBUMET" och 4) texten "SISTA TURNÉN". Ändå publicerade tidningarna sådant här textmaterial (fritt saxat från DN, Aftonbladet och Expressen):






Ursäkta? Exakt vad fann tidningarna "mystiskt" och "kryptiskt"? För att vara kent tycker jag tvärtom att detta var solklart. Rena rama samhällsinformationen från Pensionsmyndigheten eller vad som helst. Den här videon hade varit öppen för tolkning om den hade lagts upp utan alla sina textinslag. Då hade vi endast sett en dödsmarsch och sedan själva fått lägga ihop ett och ett. Nu fick vi dock budskapet serverat i form av en dödsruna. Bokstavligen. Ordet "sista" nämns två gånger. Men jo, videon "hintar om" att kent lägger ner? *lol*

Jag förstår om tidningar inte kan ta saker för givet hur som helst, utan kanske måste vänta på en officiell bekräftelse eller så. Dock är det väl dumt att framställa sig själva som helt tappade? Tänker liksom att det sänker bilden av ens analysförmåga lite. 

No comments: