11/03/2016

11 mars

Fredag morgon på väg till jobbet. Solen skiner på mig där jag går. Kommer ikapp en äldre man som gått en bit framför mig. Han är omkring åttio år och har bekväma byxor samt en passande jacka till. Färg på allt: gubb-beige. Mellan sina fingrar i högerhanden en cigarett. Han drar ett djupt bloss och låter röken långsamt sippra ut i den friska luften. Det är då jag ser det: gubben håller en gulsvart Sound Pollution-påse i sin vänstra hand. Stockholms troligtvis hårdaste skivbutik är med på gubbens morgonpromenad.

Denna oväntade kombination var så klart fredagens höjdpunkt. Hela dagen har jag kunnat glädjas åt minnet av den äldre mannen och hans plastpåse. Inte helt oväntat påminner detta mig om min gamla bloggserie som handlade om att glädjas över det lilla.

No comments: