08/03/2016

8 mars

Nu ska jag berätta om mina Spotify-listor. Eftersom man fortfarande inte kan skriva en fin beskrivning av sina listor direkt i Spotify (är det verkligen för mycket begärt?!) måste jag helt enkelt göra det här i bloggen. Tryck på de orangefärgade länkarna nedan för att komma till listorna.

less known bands/artists: Här samlar jag band och artister som ännu inte har fått den uppmärksamhet jag tycker att de förtjänar. Vill du hänga med i svängarna och om några år kunna säga saker som "amen hallå, är du efter, eller? James Vincent McMorrow lyssnade jag på för flera åååår sen!", då ska du skriva upp sig på den här listan. Alla möjliga genrer samsas här. Måttet är att banden/artisterna jag tar med på den här listan har färre än 30 000 lyssnare på Last.fm. Undantag kan givetvis förekomma, men det är standardmåttet.

everything: volume one och everything: volume two: Det här är två listor där jag samlar en massa låtar jag tycker är bra. Blandad konfekt, alltså. Men bara bra grejer. Volym ett är den mjuka varianten och volym två är en smula hårdare. När jag hittar en låt jag vill lägga till i everything-listorna tänker jag ungefär så här: "Skulle mamma ha stängt av ljudet om hon hörde denna låt?" Är svaret "ja" ska låten så klart in på volym två. Är svaret snarare att mamma troligtvis hade stått ut med att höra låten, om än i vissa fall efter viss övertalan, hör den hemma i volym ett. Simple as det.

follow no one but borrow all the words: Den här listan är till för alla trevliga covers jag hittar. Jag hittar ganska många sådana. Eftersom vi alla har hört en massa skit-covers i våra dagar är det nu dags att dra ett streck över dem och fokusera på de covers som faktiskt framställer originalet på ett bra sätt. Många av de covers jag har samlat här är faktiskt bättre än originalet (tycker jag).

not another smörgåsbord: Självklart behövs en lista med bara svensk musik. Det fattar ju vem som helst. Här går vi runt och är bland de bästa i världen (JO!) på att skriva, producera och framföra musik; då måste det ju uppmärksammas och uppskattas till fullo. Genrebegränsningar saknas, så det är bara att klicka runt bland låtarna tills man hittar något intressant.

Om du hittar någon lista du tycker verkar stämma in på din livsfilosofi är det bara att klicka på prenna direkt. Eller följa eller vad det heter nu för tiden. Det är väl inte så noga med själva ordet. Nu ligger fokus på musiken.

No comments: