02/10/2011

2 okt



Egentligen är det inte så nödvändigt att lägga upp bilder, kanske. En Macbook är ju en Macbook. Alla ser, i stort sett, likadana ut. Men ändå. Jag vill ju att ni ska ha något att titta på! Nu har jag alltså varit Macanvändare i ett par dagar, och fördelarna är många. Jag var lite rädd att jag skulle sakna att ha en 15-tums-skärm (den här är 13), men det gör jag inte. Det känns faktiskt inte alls som så stor skillnad. Touchpaden är en av mina favoritgrejer hittills på Macen. Att man kan scrolla, bläddra mellan fönster, bläddra till skrivbordet och allt möjligt utan att behöva lämna touchpaden. Riktigt smart.

Jag gillar även hur Apple har tänkt kring att installera program. Så här går det till: ladda hem programmet, dra över det till program-mappen, klicka igång det. Snabbt och smidigt. Och har man tröttnat på programmet är det bara att flytta det till papperskorgen, så tas det bort. Ingen lång Windows-process, alltså, med att "avinstallera program" osv osv etc etc. Mac är verkligen, precis som det sägs, en dator för folk som inte kan datorer. Går man in i inställningar är det inte en miljon mappar och vägar och ställen man ska hitta till för att kunna ändra just den där lilla grejen som man ville ändra, utan man bara trycker på till exempel Styrplatta för att ändra vilka funktioner som ska vara aktiverade och inte på touchpaden.

Men självklart har jag även upptäckt nackdelar. Eller nackdelar och nackdelar, det handlar kanske främst om saker jag saknar från min gamla dator. För det första har Macbooken bara två USB-portar, och som ni ser på bilden ovan så sitter de precis bredvid varandra. Mycket osmart. Eftersom det mobila bredbandet är en aning bredare än själva porten så kan jag inte använda den andra USB-porten samtidigt. Där borde Apple ha tänkt ett steg längre. Andra saker jag inte är så förtjust i är främst hur filer organiseras. Då tänker jag på bilder och musik. För det första så envisas Macen med att skriva exempelvis .mp3 efter alla mp3-filer, och detta verkar inte gå att få bort även om man i inställningarna väljer att dölja filtyper. Sedan så har jag tidigare varit ett stort fan av att bildmappar (som innehåller flera bilder) visar små tumnaglar av bilderna innan man är inne i själva mappen. Så att man lätt kan se vad mappen innehåller för bilder. Detta verkar inte finnas på Macbook, vilket är lite tråkigt. Då måste man ju bläddra igenom en massa mappar om man till exempel letar efter bilder från en speciell dag (jag döper mina bildmappar efter datum, och det säger ju inte alltid så mycket om vad mappen innehåller).

Men jag vänjer mig förmodligen tids nog. Det allra mesta är ju helt klart bättre med Mac (för mig) än PC. Har inte testat spela Sims 3 på den än, men det måste jag helt klart göra snart. 

No comments: