09/10/2011

9 okt

Hej. Jag känner att jag skriver det för sällan här i bloggen. Ett trevligt "hej", bara. Det öppnar så fint inför monologen. Här kommer den, för övrigt. Monologen, alltså.

I dag är det söndag. I morgon börjar en ny vecka; en vecka som för min del inte innefattar några lektioner. I stället har någon mighty power kommit på den fantastiska idén att vi ska få en vecka på oss att göra en intervju eller fokusgrupp, en enkät samt en netnografisk studie. Själv ser jag ingen som helst poäng i uppgiften. Det hade helt klart räckt med föreläsningarna vi hade inom samtliga metoder, och sedan borde vi ha fått en vecka på oss att jobba med C-uppsatsen. Men det är ju bara jag.

Ljuset i allt detta mörker är att när jag blir lärare får jag själv bestämma hur saker och ting ska gå till. No more idiotiska påhitt, helt enkelt. I alla fall kommer inte jag att tycka det. (Förutom när det är nationella prov, det är ju helt klart idiotiskt, och tyvärr kommer mina elever att tro att det är jag som vill att eleverna ska behöva lida sig igenom hela kalaset. Men det är ju en annan historia.) Vad mina elever kommer att ha för åsikt återstår att se.

För övrigt har jag varit på min praktikplats och sagt just hej. Efter att ha tillbringat en ynka timme i den skolan kunde jag konstatera att den verkar ypperlig. Det blir en fin höst.

No comments: