15/03/2013

15 mars


























Lyssnar på Justin Timberlakes nya låt Mirrors. Och I regret nothing. Jag tycker överlag att det råder brist på bra poplåtar nu för tiden. Allting låter likadant. Överallt liknande texter, sångstilar, produktioner. Men nu är han ju tillbaka. Justin. Det går väl knappast att förneka att han sjunger helt galet bra? Gillar även hur producenten har använt sig av effekten att lägga flera lager av Justin-röst på varandra. Snyggt. Låten Justin släppte för ett tag sedan - Suit & Tie - fastnade jag verkligen inte för. Den kändes inte fräsch och catchy som den här.

Det är verkligen något speciellt med bra poplåtar. De är så breda. Så många olika slags människor kan gilla dem. Det är fint, tycker jag. Ibland måste jag bara ta på mig pop-glasögonen och reflektera över en massa olika poplåtar. Har aldrig riktigt förstått mig på folk som säger att de inte gillar pop. Varför inte, liksom? Visst, där i popgröten finns sällan fantastiska texter vars citat jag skulle tatuera in på benet, men det är heller inte vad man ska förvänta sig av popgenren. Få låtar där är progressiva i vidare mening. Förväntar man sig det blir man självklart besviken. Man ska i stället sjunka in i popens värld med en förhoppning om att kunna säga något om samtiden. I det syftet fyller den en funktion. Det är där den har sin plats.

Sedan finns det så klart de som antagligen - innerst inne - gillar radiopop, men som inte vågar erkänna det eftersom det inte anses "coolt". Då har jag ett finfint citat från självaste Dave Grohl (Foo Fighters/Nirvana) som lämpar sig ypperligt:

“I don’t believe in guilty pleasures. If you fucking like something, like it. That’s what’s wrong with our generation: that residual punk rock guilt, like, 'You’re not supposed to like that. That’s not fucking cool.' Don’t fucking think it’s not cool to like Britney Spears’ 'Toxic.' It is cool to like Britney Spears’ 'Toxic'! Why the fuck not? Fuck you! That’s who I am, goddamn it! That whole guilty pleasure thing is full of fucking shit.”

Själv tänker jag nu fortsätta lyssna på pop för att peppa mig inför tentan. Jag ska klara den jäkeln. Det får ta alla fyra timmar om det så vill. 

No comments: