05/03/2013

5 mars

Försöker undvika att låta min blogg bli en "i dag har jag..."-blogg. Det vill säga en blogg som fokuserar alldeles för mycket på att rabbla upp vad man har gjort under en dag/kväll/helg/semestervecka/whatever och för lite på mer intressanta saker. Men ibland orkar jag bara inte komma på något vettigare än ett "i dag har jag..."-inlägg.

Jag sitter nämligen här i köket med en kopp kaffe vid datorns högra sida och är väldigt, väldigt trött. Nyss läste jag ut Kafkas Processen och tanken var att jag skulle ha börjat på Becketts I väntan på Godot efter det, men det kommer inte att bli av i dag. Känner jag nu. I morse gick jag upp halv åtta. Gjorde lite frukost och läste medan jag åt. Sedan läste jag. Och läste. Spelade lite Hay Day däremellan. Duschade. Värmde lunchtallriken i mikron och läste medan jag åt. Sedan gick jag på seminarium. När jag kom hem fortsatte jag att läsa. Tog en kopp te.

Det där var alltså min dag. Det kanske låter otacksamt men det ska bli väldigt skönt när den här kursen och därmed hela litteraturhistoria-fasen är över. Det har blivit för mycket av det goda. Det positiva är dock att jag har fått mycket mer motivation till att i fortsättningen läsa fler klassiker och gamla böcker. Finns ju så galet många man bara har hört talas om, men aldrig har tagit sig tid till att läsa. Det ska jag göra. Jag ska bara låta den här kursen ta slut först, och sedan ha en cirka en månad lång paus från litteraturen. Kurslitteratur kommer jag väl dock inte undan, med tanke på att jag ska skriva mina examensarbeten. Men resten.

Nu ska jag snart gå och lägga mig. I morgon blir det till att gå upp vid halv åtta igen. Tänkte plugga på campus på förmiddagen. Examensarbete. Och sedan köra litteraturhistoria på eftermiddagen/kvällen.

No comments: